-

ewaryst-fedorowicz : Reklamiarz sum! Po 20 latach marketingu komercyjnego w marketingu politycznym robię. Bloguję bo lubię.

Kto okradnie Białoruś?

Przepraszam, ale nie mam ochoty na to całe ściemnianie, które jest teraz serwowane Polakom, jak przeżuta przez stare Indianki czicza, wprowadzając  ich w stan ogłupienia na modłę tym razem białoruską:

w tym powyborczym galimatiasie, nawet dziecko wie (a co dopiero  ci wszyscy piszący i  gadający za kasę, czyli dziennikarze i „analitycy”), że chodzi dokładnie o to, co w tytule.

Zachód (wszystko jedno czy rozumiany jako Europa, Ameryka czy eufemistycznie – „międzynarodowa finansjera”) zainteresowany jest jedynie okradzeniem Białorusi.

To nic nadzwyczajnego – w końcu to ostatni w tej części kontynentu nieorżnięty kraj,  i nie ma powodu, żeby nie został okradziony tak, jak inne kraje Europy Wschodniej, z Polską na czele:

z oszczędności w bankach, z przemysłu, z ziemi rolnej, z emerytur, z młodzieży i w końcu – z godności.

Bo Zachód okrada, gdyż po prostu ma to w swojej naturze.
Ale – co ważne – kradnie w imię demokracji, praw człowieka, gender i (…) wie czego jeszcze, a zatem – okrada ze znieczuleniem.

Poczesne miejsce należy się tu oczywiście Niemcom, jako największej, europejskiej demokracji (tu się można śmiać) którzy Białoruś (rozumianą i jako zabór rosyjski Wielkiego Księstwa Litewskiego i jako tereny II RP oraz przyznane w Rydze ZSRS, okupowane przez hitlerowskie Niemcy) podkradli 2 razy:

raz w czasie I wojny światowej i raz w czasie wojny światowej II i tak się im spodobało, że chcieliby jeszcze.
Mało kto pamięta, że wyrąbywali na gigantyczną skalę lasy i wagonami całymi do Vaterlandu drewno wywozili, o niewolnikach nie wspominając.

I nie ma co udawać, że dziś  jest inaczej, skoro tak poważne państwo, jak Niemcy, zainteresowało się w ostatnich dniach  tak niepoważną panią, jak Cichanouska, to znaczy, że sprawy mają się poważnie.

Rosja z kolei okradała Białoruś przez  ponad 200 lat i teraz nic dziwnego, że ją ta chwilowa przerwa w okradaniu frustruje, toteż gra ostro, a że jedyna w Europie „umiejet dat’ pa zubam”, to tak naprawdę jedyna się w tej grze liczy.

***

Jest jeszcze możliwość, że Białoruś zostanie okradziona przez samych Białorusinów, co wydaje się opcją dla Białorusi najmniej bolesną, bo okradający przynajmniej nie wszystko co ukradną, wywiozą zagranicę.

Nazwałbym ją opcją patriotyczną, ale nie chcę trolli drażnić, bo i tak ciężką robotę tu mają.
Eksponentem tej opcji jest prezydent Łukaszenka, który jako człowiek najprawdziwiej sowiecki, kompletnie jednak nie rozumie pojęcia mody i nie kuma, że tak, jak największe przeboje z czasem nagle znikają z list przebojów, jak najszykowniejsze buty czy marynarki bez wyraźnego powodu, same z siebie budzą uśmiech politowania i wpadają do pojemnika z odzieżą oddawaną za darmo, tak i politycy przestają być trendy, co właśnie i nieodwracalnie  stało się jego udziałem.

Nie muszę oczywiście dodawać, że Polska okraść Białorusi nie zamierza, z tej prostej przyczyny chociażby, że jak to w stadzie bywa, musimy pokornie akceptować kolejność dziobania, żeby nie oberwać od samców i samic alfa.

Jako Polaka interesuje mnie Białoruś, z przyczyny jednej:
na terenie dzisiejszej Białorusi mieszkają od wieków moi Rodacy – Polacy.

Wg danych oficjalnych – 300 tysięcy, wg nieoficjalnych – znacznie ponad milion. Polacy ci mają jedynie 2 szkoły, poddawani są agresywnej rusyfikacji i białorusizacji (nawet w kościele, gdzie hierarchia wbrew woli wiernych usuwa z liturgii język polski, zastępując go  białoruskim – to akurat realpolitik w wykonaniu Watykanu), no ale obłęd zwany doktryną Giedrojcia obowiązuje w naszym MSZ jak POPiS długi i szeroki.

***

Jakże romantycznie w zderzeniu z prozą światowego, politycznego życia brzmią marzenia części polskich polityków:
mają oni (i wtórujący im  dziennikarze i „analitycy”) dream:

odłączyć Białoruś od rosyjskiej strefy wpływów, a tak naprawdę – zwrócić ją przeciwko Rosji, bo to będzie oznaczało koniec Rosji jako mocarstwa ponadregionalnego.

Tyle, że jednego, maleńkiego zupełnie klocuszka w tej całej ich układance jednak brakuje, niezbędnego niestety (dla nas niestety). aby się ona skomponowała:

woli samych Białorusinów, a dokładniej woli zwrócenia się przeciwko Rosji.

I tu jest kłopot:

większość Białorusinów, a i  zdecydowana większość obywateli Białorusi, NIE jest antyrosyjska i być taka nie chce.
Zniesienie wiz do Unii – owszem, zezwolenia na legalną prace tamże – z przyjemnością, ale nie kosztem zwrócenia się przeciwko Rosji.

W tej niby-grze ( prawdziwa gra zakłada niepewność co do wyniku – gdyby było inaczej, to by nie była gra, a tak dobrze znana nam z wszelkich polskich lig – ustawka, a tutaj wynik jest znany) jest jeden element optymistyczny:

cała ta rewolucja została sprowadzona do jednego elementu, wręcz spersonalizowana:

Łukaszenka musi odejść!

I jeśli odejdzie, to wszyscy, i manifestujący – i Rosja, będą zadowoleni.

I wypada się modlić, żeby odszedł na jakichkolwiek warunkach.

Bo nie ma możliwości, żeby Putin, po nauczce z Ukrainy, Białoruś odpuścił, a jako jedyny w Europie jest w stanie użyć w ostateczności czołgów.
A wtedy, niestety (dla Białorusinów niestety), znieczulenia nie będzie, bo Rosja tego (w przeciwieństwie do Zachodu) w swej naturze nie ma.

Na koniec uwaga natury porządkującej, na wypadek, gdyby komuś przyszło do głowy, że na Białorusi nie ma czego ukraść:

W nowiutkim, dopiero zasiedlanym, mogącym spokojnie stać w szpanerskim Miasteczku Wilanów czy na Powązkach grodzieńskim bloku, windy nie są od Otisa czy innego Schindlera, a są – o zgrozo! białoruskie. Z Mohylewa.

Na obrzeżach niewielkiego w sumie Grodna, nowe wielopiętrowce  są budowane … z wielkiej płyty
Czyli fabryk domów tam nikt nie zlikwidował.

No i na koniec – lidzkie browary, z szerokim asortymentem przyzwoitego piwa i absolutnie wymiatającym kwasem chlebowym – aż się proszą o zaopiekowanie.

Ale żeby nie było tak konsumencko, to na przedmieściach  Grodna są wielkie zakłady azotowe – no nic, tylko brać!

*Wszystkie zdjęcia zrobione przeze mnie w ubiegłym roku

 



tagi: łukaszenka  białoruś  grodno 

ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 07:40
65     5274    20 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

teddyb @ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 07:47

Ostatni kawalek tortu w tej czesci Europy .

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 08:58

Szef działu zaopatrzenia z fabryki autobusików z Lidy mieszkał z żoną w internacie. Tam ci bandyci juź od dawna okradają swój naród.

zaloguj się by móc komentować

TomaszM @ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 09:13

Marek Budzisz i Bartosiak o sytuacji, nagranie z wczoraj.
https://www.youtube.com/watch?v=TkWVJaaCQtY

zaloguj się by móc komentować

Nova @ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 10:08

Dziekuję za fotorelację, wymiata. Jeszcze będzie tak, że tzw. "zachód" wstawi jakąś ludwo-narodową partię patriotyczną Białorusi, która tak sam będzie nienawidzić Polaków, Litwinów i Rosjan i wtedy można będzie rozparcelować to państwo na atomy.

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 10:35

Bialorus  okradnie...

...  Lunja  i  SOROS,  przeciez to  widac  golym okiem...  i  bialoruska  targowica  !!!   Tak  samo  jak  Polske  !!!

Plagiatorka  Lunijna Ursula VL  juz  "przeznaczyla"  53.000.000€  dla  zlodziejskich  "organizacji  pozarzadowych"... a w tym  procederze  wybitnie  "pomoze nasz  rzad"  i  sam  BANKSTER  Morawiecki,  a i  PAD  od  "pomocy"  nie stroni...  juz  widac  to  po  "zaangazowaniu"  w  sprawy  Bialorusi.  "Nasze"  elYty dobrze  "widza  cudze pod lasem,  a swojego  pod  nosem  nie dostrzegaja"...

... ale  te SCIEME  DEMONkratyczna,  a wlasciwie  ZLODZIEJSTWO  na  Bialorusi  widzi  zdecydowana wiekszosc Polakow  w  Polsce,  ba  widza ja Ukraincy przebywajacy  w  Polsce...

...  takze  - z cala pewnoscia,  "nasz"  rzad  i  MERDIALNIA  -  bo  napewno nie narod  SO  w  awangardzie zlodziejstwa -  i tu naprawde nie ma  co sciemniac,  bo  to naprawde  widac  i  slychac  !!!

   

zaloguj się by móc komentować

Paris @teddyb 20 sierpnia 2020 07:47
20 sierpnia 2020 10:40

Tak...

... ale ten  "tort"  -  to jak  dla  psa mucha  !!!

Lunja i  SOROS  -  to  SZARANCZA  wyjatkowo  nienazarta  !!!

 

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 10:59

Wszyscy pospołu zrobią Białorusinom dobrze.

Niemcy już marzą by białoruskie Biełazy stały się części nowego koncernu europejskiego który będzie konkurował z Catepilarem

Właściciel Uralkali Trading już wydatkował kwoty na przejęcie Belarusian Potash Company, zgodę na przejęcie białoruskiej kopalni soli potasowej nie wydała dla Dmitra Mazepina Moskwa a City.

Trywialnie – Białoruś jak folwark jako całość ma swoja wartość ale jak się ten folwarki rozparceluje to poszczególne elementy idzie kupić nawet za 5 % wartości.

Obecny układ władzy na Białorusi jest przegrany – a co się tego wykluje to jeszcze są spekulacje.

Jest nowe rozdanie na nowo formuje się układ światowy i scenariuszy jest parę.

Co istotne to Niemiec minister Heiko Mass się wypowiada a nie Pompeo a i nasz władze trochę cicho [szalej frakcja pruska Sławku Sierowsku w Mińsku a posełku Szczerbatku wrócił z Mińska i wita na Okęciu żonę prokremlowskiego kandydata a co ciekawe Warszawa nie godziła wstępnie na jej przyjazd z Kijowa ].

Jak gra jest złożona – były niemiecki szef wywiadu od 2 msc nie ma argement i nie może objąć placówki w Warszawie - ot i musi Berlin koordynować sprawy z Wilna i nie ma komu pilnować brytyjskie ambasady oraz sondować Polskich analiz . [Nasz Ośrodek Studiów Wschodnich i jeszcze jednostka Czarnych Pająków z Bydgoszczy to nie jest mało].

Zwrócę uwagę na Rosję – protesty w kraju Chabarowskim i to się rozlewa na kolejne regiony, Gazprom w dużych kłopotach - Siła Syberii nie obciążona, Turkish Stream w deficycie, Nord Stream 2 w zawieszeniu.

Kreml ma duże problemy wewnętrzne [walki frakcji] i gospodarcze, pandemia a tu jeszcze Białoruś w ogniu.

Tu nie tylko chodzi o to że są koszty dotacji dla Mińska ale i samo zachowanie Białorusinów – forma spokojnych protestów ta zdecentralizowana ich forma – jak wirus może znowu uderzyć w Rosję. Już cieszyli się na Kremlu że mają jak pacyfikować kolorowe rewolucja a tu jej kolejna mutacja i są problemy.

Od lat City penetrowało Białoruś [np. skąd był dotacja dla Biełsatu z Londynu i książę Karol zawsze był w Białowieży] i cierpliwie czekało a dziś to z Moskwy najbardziej narzekają że ośrodkiem kierowniczym ruchu w Mińsku jest ambasada brytyjska w Warszawie.

I to że Nawalny się po herbatce struł to też nie przypadek i czas też nadzwyczajny.

Co do przyszłości Białorusi ale piszmy otwarcie Wielkiego Księstwa Litewskiego bo to Mińsk dziedziczy jego tradycje [ Żmudzini ją odrzucają od czasu Kowieńskiego rząd].

Wiele razy się odradzała Litwa [Białoruś] gdy ją w proch i pył obróciły wojska kniazia Chowańskiego, gdy ją niszczyła wojna domowa Paców i Sapiehów, wojna północna, przemarsze Napoleona, gdy przyszła zagłada kościoła unickiego, I wojna światowa a potem czas rewolucji i wojny polsko-sowieckiej a następnie mordy w Kuropatach i mordy z czasów II wojny światowej.

W XX wieku po strasznym okresie II wojny przyszedł czas i wybitny mąż stanu Piotr Maszeru ten kraj odbudował i za to go KGB zamordowało. Gdy rozpad się ZSRR nawet Łukaszenka jakoś ten kraj zorganizował i ustabilizował [ponieważ nie zabezpieczył sobie sukcesji jak w Kazachstanie oraz nie ustrzegł się błędów]  obecnie w niesławie odejdzie.

Przyszedł na Białoruś czas wyzwań i niepokojów może i smuty – ale potem przyjdzie znowu odrodzenie.

Twardzi ludzie żyją na Litwie-Białorusi.

zaloguj się by móc komentować

zkr @ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 11:11

"+"

Tak, szykuje się wielka juma...

Pytanie kto będzie głównym udziałowcem.
Szkoda mi Białorusinów, pewnie zaraz wyciągną z kapelusza ichniejszego Balcerowicza, Lewandowskiego.
Pojawi się jakiś "Oberredakteur", który im zacznie zaszczepiać nienawiść do własnego kraju, historii, wbijać im do głów "obciachowość".
A możę są bardziej odporni od nas ?

Pytanie techniczne - czy znajomość białoruskiego w jakimkolwiek stopniu się przydaje podczas podróży po Białorusi ?
Jak oni na to patrzą gdy ktoś próbuje sklecić parę zdań w tym języku ?

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 11:30

Setki tysięcy metrów sześciennych drewna miesięcznie wjeżdża z terytorium Białorusi do Polski. Nie wiem, czy wszystko u nas zostaje, ale okradanie trwa. Cena tego drewna skandalicznie niska. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @zkr 20 sierpnia 2020 11:11
20 sierpnia 2020 11:35

Nic  nie musza...

... wyciagac z zadnego kapelusza  !!!

Swolocz do okradania Bialorusi  JUZ  JEST...  i  to  sa  ciagle  CI  SAMI  i  SAMI  SWOI...  najpredzej  beda  to  PACHOLKI  SOROS'a  czyli  POLSKA  TARGOWICA,  co  to  na  Polske  do  Lunii  DONOSILA,  a  Lunia  ich  zarliwie  sluchala  i  dawala  wsparcie...

... a  dzis  BANKSTER  Morawiecki  i cala  ta  "nasza  elYta"  podtrzymuje  to  cale  zdychajace  i  zbankrutowane  LUNIJNE  TRUCHLO  w  Brukseli  !!!

 

Pustym  miechem  zabic  te  rzadzaca  CHOLOTE  i  te  presstytutki  z  ich  debilnymi  "narracjami"...  te  "nasza  lokalna"  i  te  "globalne" warcholstwo  !!!

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @teddyb 20 sierpnia 2020 07:47
20 sierpnia 2020 11:40

@teddyb

U Pana Barei było "Ostatnia paróweczka", co  jak się chwile zastanowić - na jedno wychodzi :-)

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @K-Bedryczko 20 sierpnia 2020 08:58
20 sierpnia 2020 11:46

@K-Bedryczko

Proszę Pana  ja o Wielkiej Jumie, a Pan o prozie życia :-)
Co innego kraść "jak za Gierka" - a co innego orżnąć po całości  kraj "jak za rządow Solidarności" patentem na transformację . Inna skala.
Ale dajmy się Biaorusinom nacieszyć tą chwilową pieredyszką .

zaloguj się by móc komentować

Mathias92 @ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 11:47

Bardzo ciekawy artykuł, strajkujący Białorusini nie wiedzą w co się pakują, mają w miarę niskie koszty życia, swój przemysł, sporą wolność gospodarczą, mało durnych regulacji. Zostali uwiedzeni tak jak Polska i Ukraina przez idee zachodnie.  Teraz  tylko spekuluję : w razie zwycięstwa zachodniej opcji i braku interwencji  Rosji Białoruś dołączy do projektu Trójmorza, kto wie może za kilka stuleci odrodzi się Rzeczpospolita  albo luźna federacja państw między Bałtykiem a Morzem Czarnym. 

 

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @TomaszM 20 sierpnia 2020 09:13
20 sierpnia 2020 11:47

@TomaszM

Jak znajdę chwilę w moim ciasnym harmonogramie, to posłucham. Jak nie znajdę - nie posłucham. Ale dzięki za namiar.

zaloguj się by móc komentować

Mathias92 @Mathias92 20 sierpnia 2020 11:47
20 sierpnia 2020 11:49

Pod amerykańsko /żydowskim zarządem powierniczym

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Mathias92 20 sierpnia 2020 11:47
20 sierpnia 2020 11:52

@Mathias92

Bardzo Pan uprzejmy - dziękuję.
Jedna korekta: strajkujący Białorusini nie tyle nie wiedzą w co się pakują, ale w co są pakowani, a to różnica.
IMHO Trójmorze nie ma szans - byloby w poprzek interesów Wielkich Graczy.

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Nova 20 sierpnia 2020 10:08
20 sierpnia 2020 11:57

@Nova
 

Zachód już dawno zainwestowal w BNF, ktory tak jak Sajudis jest skrajnie antypolski.
Jego lider Zenon Poźniak/Paźniak deklaruje, że „na Białorusi nie ma Polaków, a są tylko spolonizowani Białorusini” (swoją drogą to kalka wypowiedzi polakożercy Landsbergisa, tylko Paźniak zamienił Litwę na Białoruś).

Poźniak-Paźniak spaceruje sobie po Warszawie - na przyklad po Cmentarzu Powązkowskim, ze 2 razy go tam widziałem, jak oprowadzał jakąś wycieczkę pod biało-czerwono-białą flagą

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Paris 20 sierpnia 2020 10:35
20 sierpnia 2020 11:58

@Paris
 

Ja bym jednak nie lekceważył Rosji, ale poczekamy - zobaczymy.

zaloguj się by móc komentować

Peiper @ewaryst-fedorowicz 20 sierpnia 2020 11:58
20 sierpnia 2020 12:03

Prawdopodobnie Rosja spróbuje wykroić coś dla siebie z Białoruskiego tortu - jak to ostatnimi laty zrobiła z Krymem i Donbasem.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 12:04

W 2005 roku z inicjatywy satrapy, którego chcą wysadzić teraz z siodał, powstał  Białoruski Park Hi-Tech. Park ten w tej chwili jest liderem IT w Europie Wschodniej i WNP.

22 grudnia 2017 roku satrapa podpisał dekret "O gospodarce cyfrowej", który legalizuje ICO, kryptowaluty i inteligentne kontrakty oparte na technologii blockchain. Na Uniwerystecie Państwowym w Homlu utworzono specjalność „Informatyka ekonomiczna” . Studenci poznają tajniki i zastosowanie technologii blockchain. 

Co w tym czasie robiło nasze MinFin to szkoda gadać.

Poza tym pan Morawiecki, kóry dopuścił do tego, że pan Szumowowski rządził rozporządzeniami, wychodzącymi daleko poza zakres delegacji ustawowych nie powinien wypowadać się na temat stanu demokracji na Białorusi. Niech się zajmie może lepiej swoim ogródkiem, bo w nim jest dużo chwastów.

Tylko Białorusinów szkoda, bo to był w miarę normalny kraj.

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Nova 20 sierpnia 2020 10:08
20 sierpnia 2020 12:04

@Nova
 

Zachód już dawno zainwestowal w BNF, ktory tak jak Sajudis jest skrajnie antypolski.
Jego lider Zenon Poźniak/Paźniak deklaruje, że „na Białorusi nie ma Polaków, a są tylko spolonizowani Białorusini” (swoją drogą to kalka wypowiedzi polakożercy Landsbergisa, tylko Paźniak zamienił Litwę na Białoruś).

Poźniak-Paźniak spaceruje sobie po Warszawie - na przyklad po Cmentarzu Powązkowskim, ze 2 razy go tam widziałem, jak oprowadzał jakąś wycieczkę pod biało-czerwono-białą flagą

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @ewa-rembikowska 20 sierpnia 2020 12:04
20 sierpnia 2020 12:09

@ewa-rembikowska

Zbieram się do napisania tekstu, w ktorym jest wątek pary białoruskich informatyków, którzy pracują w Polsce , mają się świetnie, ba -  roczną córeczkę też mają, a do tego ściągnęli z Mińska przeciekawych rodziców.

Morawiecki i Londyn to śliczna para, ale zostawmy go, bo... zostawmy.
A Białorusinów (tych normalnych) owszem, żal.

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @zkr 20 sierpnia 2020 11:11
20 sierpnia 2020 12:22

@zkr
 

Jeśli ktoś nie zna rosyjskiego - to owszem, ale to rosyjski jest tam  lingua franca.
Jak reagują - nie wiem Ja b. dobrze znam rosyjski, ale zawsze mówię powoli i uprzejmie po polsku - nigdy nie spotala mnie jakaś niemila reakcja, a bywały bardzo sympatyczne zachowania.
A wracając do tematu: skreślenie Rosji po numerze, jaki jej Zachód wyciął na Ukrainie, to jednak ryzyko, ale nie upieram się, w końcu tytuł wieńczy pytajnik :-)

zaloguj się by móc komentować

tomciob @ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 12:40

Witam. Z tym "kuflem" to Pan jednak przesądził. Wynika z niego bowiem że jest tam tak jak u nas, po europejsku. Iść z postępem znaczy zamienić szkło na plastik bo wygodniej, taniej, no może mniej estetycznie ale zdrowiej również. Ilość przewag demokracji skazuje Białoruś na oczywistą porażkę. Ale z tą Rosją to wątek jest interesujący. Czy Rosja taka jaką ona jest jest potrzebna Zachodowi? A jeśli tak to do czego? Bo to że Rosja Białorusi nie odpuści to więcej niż pewne. A więc... po co Zachodowi współczesna Rosja jest? Dzięki za ciekawą notkę spoglądającą na temat Białorusi z perspektywy, której nikt w naszym medialnym mainstreamie nie może zaproponować. Nie może bo jest uwikłany w owe trzy, (...) trzy kropki znaczy. Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

smieciu @ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 13:07

Halo halo, przystopujcie. Po co jumać coś co już zostało zajumane?

Weźmy np. te drzewo, które tam rżną i tanio sprzedają. Przecież państwowe jest, Niemcy im kazali czy jak? A jeśli tak to znaczy że już jumają? A w Polsce? Tyle było gadki jak to PiS lasy ratuje a rąbią jak chyba jeszcze nigdy w historii. A przecież lasy to państwowe są?

Naprawdę przystopujcie. Co niby ta Białoruś może wnieść do tych gigantycznych molochów, które już wszędzie jumają? 0,5% wzrostu zysków?

Na świecie wszędzie funkcjonują takie „niezajumane” państwa i w takim stanie dostarczają więcej korzyści niż gdyby je zajumać. Ot. Korea Płn. Zajumają ją i komu i po co w tatmym regionie będzie kupować amerykański sprzęt wojenny, utrzymywać bazy wojskowe?

Tak samo Iran. Zajumają i te same pytania. Dodatkowo, kogo przyjdzie oskrażać o te całe zło? Sponsorowanie Hezbollahu? Złego dyktatora Syrii itp?

Albo Ruskie. Jakby nie było Ruskich to po co Polska miałby wydawać miliardy na amerykańskiego woja? Gdzie podziałby się teorie jak to Niemcy z Ruskami już tam pewnie gdzieś okreslili granice 5 rozbioru Polski.

 

Świat się zmienia na naszych oczach, dawne powody działania już straciły znaczenie. Z pewnością w przypadku Białorusi nie chodzi o jumanie.

Jeszcze raz muszę napisać o Ukrainie bo ciągle to jakoś nie dociera: kto jest odpowiedzialny za przejście Ukrainy na stronę Zachodu? Kto jak nie Putin? Naprawdę, naprawdę  wierzycie że w kraju gdzie wszystkie służby były od dawna podporządkowane Ruskom możliwy był jakiś Majdan? Dlaczego sposnorom Majdanu, tym wszystkim oligarchom, którzy jakoś świetnie układali się wcześniej z Ruskami nic się nie stało? Gdzie ten groźny Putin, który podobno potrafi strącać samoloty a nie potrafi wysłać paru gostków by przywołać do porządku innych gostków? Dlaczego Putin wolał rozpocząć wielką kampanię wojskowo-propagandową, której efektem było zwrócenie się Ukraińców przeciw Rosjanom, zrobił wszystko by zadać Ukrainie ranę a potem ją jedynie bez celu rozwiercać by tam ciągle to bolało i napędzało antyrosyjskie i antyputinowskie nastroje? A przecież tam było przed Majdabnem jak na Białorusi, Ruskie nie były źle postrzegane. Ale Putin postawił na swoim. Wepchnął Ukrainę w ręce Zachodu mając w ręku wszystkie możliwości by tego nie zrobić. Z których najprostszą rzeczą było po prostu nie robić nic, gdyż to całe otwarcie się na zachód musiało skończyć się klasycznie: kolejnymi aktami korupcji i kreacji syfu. Ukraińcy sami zaprosiliby Putina gdyby ten zawczasu nie włożył tego wielkiego wysiłku w uniemożliwienie dopuszczenia do tej opcji.

Naprawdę nie rozumiem jak ludzie wierzą w te wszyskie bajki. Wierzą że w Polską rządzą jacyś żołnierze WSI ale nie wierzą że w kraju takim jak Białoruś gdzie nigdy nawet formalnie żadne zmiany nie nastąpiły są jakieś niezależne służby. Że te wszystkie demonstracje i oburzenie tłumu byłoby możliwe gdyby nie opieka służb.

Czy nikogo tu nie nauczyła nic choćby historia Wałęsy i strajku w Stoczni Gdańskiej? Jak kolo, który tam nawet nie pracował (już wtedy) był w stanie objąć przywódctwo? Dlaczego władze nie uznały tego za jakąś obcą prowokację i go nie wywaliły? Dlaczego tolerowały takiego Borusewicza? Dlaczego Kuroń słał te listy: no kiedy wreszcie zrobicie ten cholerny strajk? Prawda jest taka że Gwiazdowie nie garnęli się do strajku i nie było jakiego specjalnego nastroju strajkowego i gdyby nie parcie i przyzwolenie władz i służb nic by z tego nie wyszło.

Ile razy ma się powtarzać ta historia by wreszcie dotarło? Łukaszenka, Putin, zezwolili na to wszystko co się dzieje i teraz ochraniają „buntowników”. Dlaczego poprzednie wybory mogłybyć dla UE cacy, Łukaszenka w porządku a teraz tak ni stąd ni z owąd stał się zły? Nawet nie było medialnego nakręcania zła jakie dokonuje Łukaszenka. Ot tak. Odbyły się wybory. Takie jak zawsze ale tym razem podobno nie takie jak zawsze.

Naprawdę wierzycie że chodzi o jakieś jumanie teraz kiedy na świecie dzieją się rzeczy, które postawiły wszystko na głowie? Że te wszystkie wojska, które się u nas gromadzą mają tylko popatrzeć sobie na jumanie? Dlaczego w przypadku jumania Ukrainy nie było potrzeby żadnych wojsk? Mimo że Putin natychmiast wojsk (przebranych w zieleń) użył? Po co te wojska skoro generalnie jumanie jest takie bezproblemowe? Ponieważ wszyscy zgodnie współpracują?

Może jednak istnieje inny scenariusz. I inne potrzeby dziejowe. W którym te wojska do czegoś użyte w końcu zostaną?

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 13:44


Swiatłana Cichanouska-Hołownia - to pierwszy wypuszczony harcownik, swoje zrobiła.

Teraz Władimir Władimirowicz  chwileczkę zaczeka - choć ręka już, już gotowa do podniesienia słuchawki, aż  Alaksandr Ryhorowicz zarumieni się nad ogniem i wypuści już wtedy pewniaka - Wiktara Babarykę-Trzaskowskiego.

Barbaryka-Trzaskowski oczywiście ma inne poglądy obyczajowe jak Rafał Trzaskowski, ale jest identyczny jeżeli chodzi o poparcie w społeczeństwie - połowa Białorusinów widzi go jako nowoczesnego, demokratycznego prezydenta. No i przecież  jest wielkim  białoruskim patriotą, który myśli o gospodarczych interesach Białorusi. Wiadomo -  te interesy sprawdzą się tylko w silnych związkach z bratnią Rosją. A Barbaryka -Trzaskowski ma tu olbrzymie doświadczenie jako czołowy białoruski bankier. To przez jego ręce płyną na Białoruś ruble...

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Nieobyty 20 sierpnia 2020 10:59
20 sierpnia 2020 13:54

@Nieobyty

Mój test jest zakończony pytajnikiem, bo wg mnie nie ma możliwości, by Białoruś nie zostala okradziona dokumentnie.
To byłoby niewskazane, wrecz niepedagogiczne.

Ma być porządek i tyle. Koniec z lawirowaniem i zabawą w kotka i myszkę.

Kto ten porządek ostateczie zaprowadzi? Nie wiem.
Nie podzielam natomiast Pańskiego optymizmu co do finału - tym bardziej, że w WWII Białoruś przeszła krwawą łąźnię, porownywalną tylko z bolszewickim ludobójstwem, ktore jednak trwało ...dziesiąt lat.

Tam (jak i u nas) nie ma elit prawdziwych (malowańców na pęczki, ale to normalne).



 

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Maginiu 20 sierpnia 2020 13:44
20 sierpnia 2020 13:57

@Maginiu
 

może i tak. W kazdym razie skoro "kontaktowal się z nią rząd niemiecki", to sprawa jest (jak to u nas w urzędach informują)  w trakcie załatwiania.

Paradoksalnie Łukaszenka jest już niepotrzebny ani Rosji, ani Zachodowi, ani znacznej części swych poddanych.

No to znajdą im jakiegos ewangelistę, jak i nam znaleźli

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @ewaryst-fedorowicz 20 sierpnia 2020 13:57
20 sierpnia 2020 14:13

Z Nią rząd niemiecki kontaktował się w ramach machania do Białorusinów europejską choragiewką.

Ale to Putin zaciągnie roletę w oknie...

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @tomciob 20 sierpnia 2020 12:40
20 sierpnia 2020 14:15

@tomciob

Jadąc Geremkiem ze spotkania na SGGW przed 4 czerwca 1989 - "a Pan się czepia!" :-D

 

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @smieciu 20 sierpnia 2020 13:07
20 sierpnia 2020 14:21

@smieciu

1. "I car sie schyli po kopiejkę" - dlatego świat musi zostać podzielony na jumających - i objumanych. Koniec kropka.

Paradoksalnie, na Białorusi najcenniejsze do zajumania  jest jej kluczowe położenie strategiczne.

A wrzucona tu przez Pana  Korea Płn ma atom, toteż nikt jej palcem nie tknie, nie mając 1000% pewnosci, że (koreańskiego)  palca na cynglu już tam nie ma.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ewa-rembikowska 20 sierpnia 2020 12:04
20 sierpnia 2020 14:23

Wszystko to prawda, ale nie bardzo rozumiem te ekscytacje. To jest trend światowy i żeby mu sie przeciwstawić nie wystarczy być satrapą. Producenci zaś, nawet najbardziej niezależni, są skazani na pośredników. Jeśli ci nie odbiorą towaru nic im nie pomoże. Sprzedaż zaś prawie zawsze jest wymuszeniem. Można oczywiście ronić krokdyle łzy, ale nic to nie pomoże. Trzeba sie lepiej zastanowić gdzie będzie granica nowej zony produkcyjnej i czy nie będzie ona czasem umiejscowiona gdzieś w Europie. 

zaloguj się by móc komentować

Morsik @ewaryst-fedorowicz
20 sierpnia 2020 16:12

Mnie tam rybka, kto to dziwne państewko, nie wiadomo komu potrzebne, okradnie. Mnie si wydaji, że ono od początku "jewropejskiej transformacji" niezbędne było Putinowi. Czas więc na wyjaśnienie.

Otóż po "klęsce" bolszewików (czyt. Rosji) w 1920 roku niejaki Ulianow (ksywa kospiracyjna Lenin) mówił do swoich totumfackich: "Daję wam, towarzysze, 100 lat na przywrócenie Polszy dla Matiuszki Rossiji". Przypominam zatem tym, którzy mają to w sempiternie (większości), że właśnie minęło umowne 100 lat od tej daty. Ponieważ nie wierzę w "zbiegi okoliczności" na forach historycznych to przypominam, że tow. Łukaszenka zgromadził już wojska na granicach Polski i Litwy, a tow. Putin przerzuca w pośpiechu - tym razem czarne ludziki - na teren Białorusi.

I teraz puenta: Białoruś potrzebna była tow. Putinowi i towarzyszom eurokomunistom przeflansowanym przezeń do Jewropy po to, aby przywrócić w tejże Jewropie pojałtański ład.

A puenta? Prosze bardzo! Zaczekajmy jeszcze 35 dni, do 17 września. Pożiwiom, uwidim...

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @ewaryst-fedorowicz 20 sierpnia 2020 13:54
20 sierpnia 2020 16:18

...nie ma możliwości, by Białoruś nie została okradziona dokumentnie…

Jest zdjęcie Swiatłany Cichanouskiej i uśmiechnięty obok Bernard-Henri Lévy.

Daj Boże by nie była nadmiernego rozlewu krwi – ten demon wojny domowej już się jest na miejscu i się cieszy.

Krwawy ślad zostawia Levy - Afganistan, Libia, Ukraina, Syria, Jemen - dziś Białoruś. 

Optymizm co do finału:

Najlepszy film o wojnie – Idź i patrz opowiada o zbrodniach Niemieckich i okupacji na Białorusi, ci z dołu w Kuropatach jeszcze nie mają swego filmu i narracji.

Czy tam nie ma prawdziwych elit – a kim był Piotr Maszeru czy to nie był przedstawiciel elity białoruskiej. Nawet Łuka nie miał by takiej władzy gdyby nie poparcie części miejscowych elit które widziały że ta stagnacja na tym etapie służy Białorusi.

Kiedyś Słowacy wybrali federację z Czechosłowacją po I wojnie – i to było bardzo logiczne a zarazem cyniczne posuniecie – politycy Słowacy potrzebowali paru pokoleń by zbudować tożsamości narodową a to im zagwarantowali Czesi którzy ich nie szanowali. Obecnie też rosyjscy analitycy nie chcą przyjąć do wiadomości że te 30 lat Białorusi zmieniło ludzi którzy tam żyją.

Dla mnie jest wiele złudzeń po stronie Kremla ale i Zachodu wobec Białorusi.

Białoruś ma swój etos tradycji RON – a jej elity pamiętają szkołę doby stalinowskiej gdy wprowadzano korenizację a potem ją zwalczano. To odrodzenia narodowe z lat 60 i 70 połączone z industrializacją kto tego dokonał miejscowi - gdy jeszcze nad wszystkim czuwało KGB wskazuje że można była wtedy będzie można i przyszłości po silny szoku jaki nadchodzi.

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewaryst-fedorowicz 20 sierpnia 2020 11:47
20 sierpnia 2020 19:22

Slusznie...

... a coz takiego  "nadzwyczajnego"  o  sytuacji  na  Bialorusi  powiedza  panowie Budzisz i ten caly Bartosiak  o  czym  nie  wiemy...

... do  tego  czego  nie  znamy z wlasnego doswiadczenia,  nie  bardzo  odleglego  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewaryst-fedorowicz 20 sierpnia 2020 11:58
20 sierpnia 2020 19:31

A  gdziez bym smiala...

... lekcewazyc  Rosje  !!!   Ale  szkoda,  ze  "naszym"  grajcarom  polYtycznym  -  tym  lokalnym  i  tym  Lunijnym  CEPOM  -  "przeszkadza"  STARY  Lukaszenka,  a  "nie  przeszkadza"  STARY  Trump...  albo  Putin,  ktory  "wywalczyl sobie"  dozgonna kadencje prezydencka,  nie tak dawno temu,  ze  caaaly  sFiat  nawet  nie  zauwazyl  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 20 sierpnia 2020 12:04
20 sierpnia 2020 19:38

"Nasze"  MinFin...

... zatrudnilo  Kapuscinskiego  do liczenia  gotowki  Polakom  w ich  kieszeniach  !!!

Pan  "premier"  powinien  tak  skonczyc  jak  pan  Szumowski...  i  mam taka nadzieje,  ze tak  skonczy.  To  jest  SKANDAL,  zeby  "nasz"  premier,  "nasz"  rzad  i  "nasz"  prezydent  zajmowali sie  WIELKA  JUMA  na  Bialorusi...

... to jest  po  prostu  niebywala  skandaliczna  chucpa  !!!

zaloguj się by móc komentować

chlor @Nieobyty 20 sierpnia 2020 16:18
20 sierpnia 2020 19:45

No nie wiem. Jeszcze w latach 60 oglądałem z ojcem partyzantem ruski film o niemcach tak straszny, że do dziś nie mogę się pozbyć wrażeń.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Nieobyty 20 sierpnia 2020 16:18
20 sierpnia 2020 21:16

No tak...

...  brzydko  starzejacy  sie  "filozof"  Benio  Levy  ze  Swietlana  =  Ludmila  Kramek  i  SOROS...  rzeczywiscie  jest sie czym  chwalic  !!!   Od  "filozofowania"  Benia i Arielle D.,  jego ex-zony Frankom  kiedys  robilo  sie  niedobrze...

... ale dzis we francuskim telewizorze  malo info  z  Bialorusi... za  duzy  BAJZEL  i  dom  wariatow...  tylko  "swirus"  i  terror noszenia maseczek,  chociaz  jest  juz  coraz wieksze grono  "specjalistow medycznych"  twierdzacych,  ze  "swirus korona"  to  ZWYKLA  GRYPA  !!!

A  dzis dolaczyl  sie  problem  z  rozpoczeciem  roku  szkolnego  we  Francji,  od niego  po  prostu  az  huczy  we  Francji...  Jarred  Kutchner  wzywa  Liban  i  Izrael  do  "dialogu"...  caly  telewizor francuski  kpi  z  Trump'a  i  "martwi sie"  czy utrzyma szklanke  wody w dloni...

... ale  przecietny  Franek  wie  doskonale,  ze  na  Bialorusi  "odstawiany"  jest  "kolejny  Bejrut"...

...  graja  "na kilku fortepianach".   

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @chlor 20 sierpnia 2020 19:45
20 sierpnia 2020 21:28

Pewnie to nie ten film ale mam jeszcze jeden  film białoruski który utkwił mi w pamięci.

Polonez Ogińskiego

https://www.youtube.com/watch?v=zs7CBgo-H1g

Ale to chyba bardziej ta melodia

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @Paris 20 sierpnia 2020 21:16
20 sierpnia 2020 21:56

Kim jest  Bernard-Henri Lévy - a raczej czego jest symbolem.

Wszędzie tam gdzie na świecie zdrajcy lub regeneraci występują pod hasłem walki o wolności przyjeżda Bernard i robi sobie fotki z przywódcami rebeli - to jest jakby pieczęć pod podpisanym cyrografem z Szatanem. Za chwilę gdy Bernard odjedzię dojdzie do wojny i rzezi niewinnych. 

W świecie polityki Bernard Levy jest tym czym w sztuce Abramowicz - propagacja absolutnego zła i podpisania paktu z nim.

Jeżeli Swietłana Ciechanowska robi sobie z tym Człowiekiem zdjęcie i jeszcze się uśmiecha to egzorcyzm jej nie pomoże.

Białorusinom dziś pozostaje jedno modlić się w cerkwiach i kościołach - nad nimi nie hieny i szakale krążą ale potworne demony.

Owocem pomazania przez Bernarda piekielnym odorem jest morze krwi i spustoszna ziemia - ale i jest nadziej nikt kto uśmiechał się w kadrze z Bernardem nie sięgnął i nie utrzymał władzy a jego nadzieja i marzenia obrócił się  przeciw niemu.

Nawet Kreml jest na Bernarda za krótki.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @ewaryst-fedorowicz 20 sierpnia 2020 14:15
21 sierpnia 2020 00:08

No teraz to już jest coś. Jak by dało się wytłumaczyć napisy na kuflach (szczególnie tym dolnym) byłbym zobowiązany. A skoro tak to coś jeszcze dorzucę. Co prawda sprzed 6 dni ale jednak ciekawy, tak myślę:

https://wpolityce.pl/swiat/513474-waszczykowski-lukaszenka-wybiera-scenariusz-kaddafiego

zaloguj się by móc komentować

emirobro @ewaryst-fedorowicz 20 sierpnia 2020 14:21
21 sierpnia 2020 02:22

Swietny artykul.  Gratuluje. 

Bialorus to glownie polozenie geopolityczne - "kluczowe położenie strategiczne".
(Ale tez ludzie i potaż, i.e., potash - najwieksze poklady po Kanadzie, i inne bogactwa.) 
Wielkie Ksiestwo Litewskie to  bardziej Bialorus a nie obecna Litwa, ktora tak wlasciwie to jest Zmudzia (uratowana przez Polakow, bo Witold oddal ja Krzyzakom).

Nie bez przyczyny bylo tyle wojen o Bialorus (Litwe), e.g.,:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wojny_moskiewskie
https://pl.wikipedia.org/wiki/Daniel_Szczenia

Bylem na Bialorusi w 2019.  Schludny i czysty kraj, pelen wspolnej historii i pieknie odnowionych zabytkow.  Mialem podobne wrazenia do tych w tym filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=W0HN-q1Ad9k&feature=youtu.be

Dziwily mnie pomniki Lenina na kazdym placu i ulice Sowieckie w kazdej miejscowosci. 
Zaskoczyla mnie cerkiew obok parlamentu w Minsku z bialoruskimi napisami w alfabecie polskim na stacjach drogi krzyzowej. 
Ogromne wrazenie to Kuropaty: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kuropaty

Rosjanie nie beda chchcieli zrezygnowac z kontroli nad Bialorusia ale moga byc zmuszeni do tego lub wymanewrowani.

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @tomciob 21 sierpnia 2020 00:08
21 sierpnia 2020 21:15

@tomciob

 

Pokazuję 2 browary:

na górnym zdjęciu Lida i piwo Lidzkie (Lidskoje)
na dole ich konkurent (choć Lida rządzi) ze stołecznego Mińska – piwo Aliwaryja.

Co do Waszczykowskiego – to wręcz – jak go nazwałem ponad 4 lata temu – pisowska wiernota (w tekście rozszyfrowanie znaczenia).
http://blog.wirtualnemedia.pl/ewaryst-fedorowicz/post/witold-waszczykowski-pisowska-wiernota
Typ, który z własnej i nieprzymuszonej woli ściągnął PiSowi na łeb Komisję Wenecką , bo... myślał, że będą obiektywni :-D

Teraz, w nagrodę, siedzi na złotej fusze w Europarlamencie.

A swoją drogą, to fascynujące: to jest mój rówieśnik i dla mnie jest niepojęte, jak to możliwe, żeby tak się upaść, że kałdun nie mieści się pod stołem?!
Ten człowiek chyba nigdy nie przekroczył progu siłowni  :-/

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @emirobro 21 sierpnia 2020 02:22
21 sierpnia 2020 21:18

@emirobro

A, dziękuję - problem w tym, że 99% Polaków na Białorusi nigdy nie było.
Znam b. sensownych ludzi, mieszkających ....13 km od granicy, prowadzących duuuży biznes, którzy NIGDY na BIałorusi nie byli .
Nie kręci ich to po prostu.

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @emirobro 21 sierpnia 2020 02:22
21 sierpnia 2020 21:19

@emirobro

A, dziękuję - problem w tym, że 99% Polaków na Białorusi nigdy nie było.
Znam b. sensownych ludzi, mieszkających ....13 km od granicy, prowadzących duuuży biznes, którzy NIGDY na BIałorusi nie byli .
Nie kręci ich to po prostu.

zaloguj się by móc komentować

MZ @Nieobyty 20 sierpnia 2020 10:59
21 sierpnia 2020 21:39

O Piotrze Maszeru bardzo dobrze i wypowiadał sie Siwak,który go dobrze znał,także twierdził,że zabiło go KGB.

zaloguj się by móc komentować

Paris @tomciob 21 sierpnia 2020 00:08
21 sierpnia 2020 22:52

Ajajajaj...

... jaki  to  "kaznodzieja"  z  tego  calego  Waszczu...  gdyby  tego  nie  odkryl  to  do  tych  por  narod  by  nie  wiedzial...  ciekawe  co  Waszczu  wybral,  ten  caly  odlecialy  PiS  i  POPiS...  chociaz  w  zasadzie  juz wiadomo  co  ta  cala  TARGOWICA  zas***cow,  oszukancow,  wredot  i  sluzalcow  wybrala -  oczywiscie  dla  "dobra  narodu",  bo jakze by  inaczej  !!!

 

Zadne z tych  miernot  sie  nie  postawilo,  tylko  wszystko  chuzia  na  Lukaszenke,  jeszcze  za malo  bylo  im  chucpy  majdanowej  na Ukrainie... teraz  na Bialorusi  beda  zlodziejska  demokracje  wprowadzac,  banda  skonczona  zaprzancow  !!!

zaloguj się by móc komentować

tomciob @ewaryst-fedorowicz 21 sierpnia 2020 21:15
21 sierpnia 2020 23:02

I ten wątek w kontekście okradzenia Białorusi jest ciekawy. Wie Pan kto założył browar "Піўзавод Аліварыя AAT" 29.01.1986 roku? Burżuazyjka Rokhla Frumkina. A nazwisko "Frumkin" tak, tak, ho, ho pełne znaczeń jest

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Frumkin

ale wróćmy do tego białoruskiego browaru

http://www.minsk-old-new.com/Image/old_images/PivZavod.jpgUlica Storozhevskaya, po lewej browar, koniec XIX - początek XX wieku

źródło zdjęcia i spójrzmy na jego historię, cytuję:

"Według danych archiwalnych zakład został otwarty 29 stycznia 1864 roku decyzją władz prowincji Mińska, która zezwoliła mińskiej burżuazyjce Rokhli Frumkinie na otwarcie drewnianego browaru u zbiegu ulic Aleksandrowskiej i Zagorodnej. Zakład do dziś stoi w tym miejscu i jest zabytkiem architektury przemysłowej XIX wieku.

Kolejna wzmianka o zakładzie miała miejsce w latach 1882-1883, kiedy to sąd rozpatrywał spór spadkobierców R. Frumkiny o własność browaru.

Wydział konstrukcyjny mińskiego samorządu wojewódzkiego, protokołem z 14 kwietnia 1894 r., Zezwolił hrabiemu Karolowi Emerikowiczowi Chapskiemu na budowę browaru kamiennego i innych budynków w trzeciej części Mińska wzdłuż ulic Aleksandrowskiej i Grigoriewskiej. W tym samym roku zorganizowano połączenie telefoniczne między jego domem przy ulicy Preobrażenskiej a browarem na ulicy. Aleksandrowska. Później hrabia znacznie zmodernizował produkcję: zainstalowano kocioł parowy, wybudowano hotel i inne budynki administracyjne. Produkty jego przedsiębiorstwa zostały nagrodzone medalem i Certyfikatem Zasługi na Ogólnorosyjskiej Wystawie Artystycznej w 1896 roku w Niżnym Nowogrodzie.

W 1898 roku K.Chapsky sprzedał browar austriackim kupcom Lekkertsowi, którzy produkowali piwo do 1917 roku. Właściciele posiadali 4 wagony kolejowe z lodowcami do transportu piwa do Wilna, Białegostoku, Brześcia, Grodna, Bobrujska. Dzięki braciom Lekkert pojawiła się pierwsza nazwa rośliny - Lekkert Plant. Świadczą o tym dokumenty, które do nas dotarły, a także zachowane tamtejsze butelki, które znaleziono w piwnicach zakładu. Oznakowaniem tych butelek był szklany stempel naniesiony na butelkę i zawierający nazwę produktu, informacje o właścicielu oraz adres firmy.

W 1900 roku pracowało tu 33 pracowników, wytwarzano produkty o wartości 119,9 tys. Rubli. 18 lutego 1905 r. Robotnicy zakładu rozpoczęli strajk, żądając skrócenia dnia pracy o 2 godziny, podwyższenia wynagrodzeń i zachowania całodniowej pensji podczas choroby. Dzień roboczy został skrócony o 1 godzinę, ale w 1908 roku został przywrócony do tego samego poziomu - 11 godzin.

W marcu 1910 roku P.Yu. Lekkert wystąpił o pozwolenie na budowę kamiennego lodowca w browarze w Mińsku do przechowywania piwa. (Do chłodzenia używano lodu, ściętego w zimnych porach roku na Świsłoczu. „Właściciel browaru„ Bohemia ”Lekkert i dzierżawca mińskiego magazynu„ Waldschleschen ”wystąpili do władz miasta z prośbą o umożliwienie im cięcia lodu na Świdochu w pobliżu młyna plebańskiego. Wskazują, że w innych częściach Świsłocza lód jest całkowicie nieobecny, a jednak lód ten jest potrzebny do utrzymania niskiej temperatury ”/„ Mińsk Głos ”, 1910).

A w 1914 r. - o pozwoleniu na otwarcie zakładu przyrządzania napojów bezalkoholowych i lemoniady w mińskim browarze „Bohemia” z września 1914 r. Paulia Lekkert prowadziła karczmę na Niskim Rynku, w której stale przebywało 10-15 osób.

W 1913 roku zakład został rozbudowany. Teraz pracowało nad nim 75 pracowników, wyprodukowano produkty za kwotę do 350 tysięcy rubli.

W 1917 roku zakład został znacjonalizowany i stał się przedsiębiorstwem państwowym. W latach 1923-25. zrekonstruowany i rozbudowany.

Podczas Wielkiej Wojny Ojczyźnianej okazał się jednym z nielicznych ocalałych obiektów w Mińsku. (Od strony ulicy Kiseleva na budynku zakładu, pod warstwą bielenia, znaleziono napis w języku niemieckim „BRAUEREI MIŃSK” (browar Mińsk). pracownicy podziemia, na których cześć wmurowano tablicę pamiątkową.

Zakład produkował również wodę mineralną. „W browarze na Białorusi rozpoczęto butelkowanie mińskiej wody mineralnej. Pierwsze tysiąc butelek tej wody weszło już do sieci handlowej stolicy republiki. Źródło wody mineralnej znajduje się przy ulicy Podlesnej w Mińsku. na głębokości 380 metrów. Mińska woda mineralna - chlorek sodu, stołowa, całkowita mineralizacja sięga 4,245 "(" Mińska Woda Mineralna ", 10 stycznia 1957)

W okresie sowieckim browar" Białoruś "produkował razem z" ogólnounijną "marką" Żigulewskoje "własne gatunki piwa. : „Marzec”, „Hrabia Chapsky”, „Traetskae”, „Velvet”. Produkowano także: "Białoruskie", "Mińsko", "Jęczmień".

Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych sytuacja w zakładzie była niezwykle trudna. Amortyzacja środków trwałych przekroczyła 90%. Duże browary powstały w Drażnej (Mińsk), Bobrujsku, Rechicy. Roślina stała się częścią stowarzyszenia Krinitsa i stała się mało obiecująca.

W czerwcu 1994 roku otrzymano zaświadczenie o rejestracji otwartej spółki akcyjnej Browaru Olivaria. Zwrócono przedrewolucyjny znak firmowy - orzeł niosący beczkę. Logo uzupełniono datą powstania zakładu - 1864 rokiem.

Pojawiły się nowe nazwy gatunków piwa. Niektóre z nich były podyktowane historią samego zakładu: „Lekkert-1”, „Lekkert-2”, inne zachowały się: „Graf Chapsky”, „Traetskae”, „Nemiga”, „Minsky Brovar”. Browar Olivaria produkuje wyłącznie piwo niepasteryzowane, które w przeciwieństwie do piwa pasteryzowanego zachowuje całą swoją wartość odżywczą".

Koniec cytatu, ze źródła pod zdjęciem. No to ja się zapytowywuję: kiedy ten browar był białoruski? Może zawsze.

http://www.minsk-old-new.com/Image/old_images/Olivaria-Znak.jpgźródło zdjęcia wyżej

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewaryst-fedorowicz 21 sierpnia 2020 21:15
21 sierpnia 2020 23:02

Coz...

... a ile "roboty"  mialy dzieki  niemu presstytutki  od Sakiewicza  w kurwizorze... ile to  bylo  bicia piany... a  przede  wszystkim  ILE  KASY  ZOSTALO  PRZEWALONE  !!!

Niejeden  z  nas  gdyby  wiedzial  -  to  by  osiwial  !!!...  jak  sie  robi  caly  narod  w  bambuko  !!!

zaloguj się by móc komentować

tomciob @Paris 21 sierpnia 2020 22:52
21 sierpnia 2020 23:06

Tam w tym artykule ciekawy jest również jego styl. Jakby go pisał jakiś początkujący uczeń albo osoba nie znająca języka polskiego.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @Paris 21 sierpnia 2020 22:52
21 sierpnia 2020 23:10

Również przykład drogi politycznej Jaruzelskiego jako rada dla Łukaszenki też jest ciekawy. Małe spotkanko z Rockefellerem i Łukaszenka zostaje człowiekiem honoru. Jakie to proste przecież.

zaloguj się by móc komentować

toNick @Mathias92 20 sierpnia 2020 11:49
22 sierpnia 2020 04:40

"Pod amerykańsko /żydowskim zarządem powierniczym"

znaczy Wielka Chazaria, tylko nieco przesunięta geograficznie.
Netanjahu nie darmo pielgrzymował do Moskwy, a Berlin zapewne liczy na Śląsk i Pomorze - dziwnym trafem akurat niemal całkowicie odpuszczone przez naszych filosemickich patriotów. Być może powoli klocki się układają.

 

zaloguj się by móc komentować

toNick @ewa-rembikowska 20 sierpnia 2020 12:04
22 sierpnia 2020 04:48

"Poza tym pan Morawiecki, kóry dopuścił do tego, że pan Szumowowski rządził rozporządzeniami"

Wątpię aby Szumowski czymkolwiek rządził, to raczej ktoś z zewnątrz rządził Szumowskim, a ten podpisywał co trzeba. Nawet im się nie chciało udawać, że powołano jakiś zespół epidemiologów czy sztab kryzysowy.

 

zaloguj się by móc komentować

toNick @ewaryst-fedorowicz
22 sierpnia 2020 05:31

Łukaszenka jako jedyny Covidowi się nie pokłonił więc są konsekwencje i nie dziwne, że Levy już się oficjalnie ukazał, a demony krążą.
Uległ Trump, Boris Johnson w ramach ekspiacji musiał odstawiać cyrki z respiratorem, a tu taka zniewaga w żywe oczy. Reakcja przyszła błyskawicznie.

 

zaloguj się by móc komentować

TomaszM @ewaryst-fedorowicz
22 sierpnia 2020 09:52

Olechowski w rp.pl: Łukaszenka nie jest pachołkiem Rosji.
Chyba pierwszy taki głos w mainstreamowym ścieku.
Ciekawe kogo on reprezentuje.

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @TomaszM 22 sierpnia 2020 09:52
22 sierpnia 2020 14:28

@TomaszM

Nie wiem kogo, ale ludzie z takim CV mają wiele ofert pracy :-D
 

zaloguj się by móc komentować


Nieobyty @MZ 21 sierpnia 2020 21:39
22 sierpnia 2020 16:03

Ta historia jest ciekawa bo mamy rózne narracje o Piotrze Maszeru a nawet jego śmierci

https://www.youtube.com/watch?v=wx36EO1VIYY

Пётр Машеров. Кремлёвские похороны. серия -11

I to jest starsza narracja rosyjska o śmierci smieci gdzie jest opis zmiana auta, kierowcy i wizyty ekipy KGB z Moskwy

Jest i nowsza narracja - Biełsat News i nowy wątek brylanty Galiny Breżniew

https://www.youtube.com/watch?v=vVTmBFUp7Y0

Эксклюзіўныя факты пра смерць Машэрава ад удзельнікаў аварыі | Эксклюзив про смерть Машерова

Mit Maszeru nie jest wygodny Kremlowi, Łukaszence ale i opozycji audycja Radia Swoboda

Пётра Машэраў: легенда і рэальнасьць | Пётр Машеров: легенда и реальность

https://www.youtube.com/watch?v=70hYOZnuQhE

Przychylam się go opinie że wykończyła go frakcja Andropowa i jego ekipa z KGB w ramach walki o schedę po Breżniewie. Był to też nie tylko lider partyjny oraz organizator [uprzemysłowienie  Białrousi] ale człowiek który umiał wyjść do ludzi.   W dobie  narzucone rusyfikacji oraz kontroli przez Kreml republik związkowych dobry lider potrafił ugrać coś i dla swojego kraju. Ten okres rozwoju i pamięci o nim dałe też w pewnym okresie stabilizację wladzy Łukaszence [ale jego megalomania zaburzyła późniejsze rządy].

Czas pokaże jak nowe ekipa w Mińsku będzię się odnosiła do postaci Maszeru - to będzię taki jeden  z wskaźników jej prawdziwej intencji.

zaloguj się by móc komentować

Paris @TomaszM 22 sierpnia 2020 09:52
22 sierpnia 2020 21:22

To  ten  zombi...

... jeszcze  zyje...  i  straszy  ?!?!?!

zaloguj się by móc komentować

Paris @TomaszM 22 sierpnia 2020 09:52
22 sierpnia 2020 21:22

To  ten  zombi...

... jeszcze  zyje...  i  straszy  ?!?!?!

zaloguj się by móc komentować

Andrzej4 @toNick 22 sierpnia 2020 05:31
23 sierpnia 2020 23:29

+ Właśnie, nic dodać nic ująć

zaloguj się by móc komentować

Paris @toNick 22 sierpnia 2020 05:31
24 sierpnia 2020 09:38

Ten  dety  slugus  i  marionetka...

...  ten  caly  smieszny  Levy  niech  sie  dzisiaj  pokaze  w  zdemolowanym  Paryzu,  po tym  calym  niemozebnie  detym  merdialnie,  zenujacym  i  przegranym  meczu  Paris  St.-Germain... 

...  bo  to  co  tam  jest  teraz  odgrywane  "warte"  jest  jego  "bezcennej  opinii"...  i  slitfoci...  bien  sur  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewaryst-fedorowicz 22 sierpnia 2020 14:33
24 sierpnia 2020 09:43

Fakt...

... Boris  to  wyjatkowa  nedza,  ale  mnie np.  wcale  nie  zal  tego  calego  Trump'a...  jego  corcia  z  zieciem  dobrze  znajduje sie  we  "wrogich"  tatusiowi  formacjach...

...  po prostu,  to  tylko  takie  show  !!! 

zaloguj się by móc komentować

olo @ewaryst-fedorowicz
24 sierpnia 2020 19:24

kitajce go wsparli

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować