-

ewaryst-fedorowicz : Reklamiarz sum! Po 20 latach marketingu komercyjnego w marketingu politycznym robię. Bloguję bo lubię.

Lekarze rezydenci – kolejna, nadzwyczajna kasta

Najpierw kilka - jadąc Prezesem - „oczywistych oczywistości”:

1. na całym świecie na medycynę się idzie, żeby PO studiach doskonale zarabiać (między bajki włóżmy "judymowanie", pliz)
2. za naukę się PŁACI (za tę najważniejszą, praktyczną - też), by PO nabyciu praktycznych umiejętności móc być prawdziwym a nie malowanym fachowcem, toteż otrzymywanie za naukę zawodu wynagrodzenia na poziomie średniej krajowej nie jest niczym niesprawiedliwym
3. PO dolegliwym, ale niezbędnym okresie terminowania - KOSI się kasę, i bardzo dobrze, bo fachowiec (prawdziwy, nie malowany) powinien kasę kosić.

***
W 4RP studia (dzienne) są bezpłatne i zapewne dopóki w 4 czy 5 RP będzie obowiązywał socjalizm żoliborski - tak zostanie.

Ale nawet w żoliborsko-socjalistycznej RP za doskonalenie kwalifikacji się płaci:

gdy ktoś zrozumie, że do uzyskania satysfakcjonującego go wynagrodzenia niezbędna jest znajomość języka obcego, to... idzie do prywatnej szkoły językowej na kurs, za który z własnej kieszeni PŁACI.

A gdy się okaże, że oprócz znajomości tego obcego języka potrzebne jest też prawo jazdy – to idzie do prywatnej szkoły nauki jazdy i płaci za nabycie umiejętności prowadzenia samochodu z własnej kieszeni.

***

Rezydentura to jest nic innego, jak doskonalenie kwalifikacji zawodowych, bo rezydentami stają się lekarze, którzy:

a/ ukończyli rzecz jasna studia medyczne
b/ zaliczyli staż
c/ zdali egzamin lekarski

czyli mogą sobie pracować w zawodzie aż do emerytury za pieniądze, które sobie wynegocjują u pracodawcy lub zarobią na własny rachunek.

Rezydentura jest zaś doskonaleniem kwalifikacji zawodowych, które polega na uzyskaniu specjalizacji w danej dziedzinie medycyny, co = możliwości koszenia wieeelkiej kasy, ale jest doskonaleniem w formie szczególnej:

bo lekarz-rezydent otrzymuje od Polskiego Podatnika swego rodzaju stypendium
, które wynosi dziś ok 2,5 tys na rękę, ale BEZ dyżurów, które - jak można się dowiedzieć z mediów - mogą być opłacane nawet kwotą 2400 zł za DOBĘ.

Min. Radziwiłł zaproponował rezydentom podwyżkę tego stypendium o 1200 zł/mies, podwojenie do 2020 kwoty tego stypendium, ale głodujący domagają się 7 tys/mies od zaraz.

***
kiedy się tak przyglądam tej wspieranej przez komuchów od Zandberga akcji, zaczynam odnosić wrażenie, że rezydenci uważają się za kolejną, nadzwyczajną kastę i łatwo mogę to wykazać:

jak podaje bankier.pl stypendia Prezesa Polskiej Akademii Nauk (tylko 10 na całą Polskę!) dla zatrudnionych w PANowskich instytutach młodych naukowców (jeszcze przed doktoratem) za WYBITNE osiągnięcia naukowe wynoszą...  25 tys zł.... ROCZNIE.

Czyli 2083 zł/mies

***
Komunikacyjnie rezydenci już przegrali: Opinia Publiczna (a w 21 wieku tylko ta opinia się liczy) jest przeciwko ich żądaniom, zachowaniu, politycznym sponsorom.

I znów się Prezesem, tym razem najważniejszym w 4RP podeprę:
żadne płacze i krzyki nas nie przekonają, że białenie jest czerwone, jak drzewo genealogiczne Zandberga.

***
Dygresja:

Najbardziej zaszkodził rezydentom szef samorządu lekarskiego w Polsce, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Maciej Hamankiewicz, który ogłosił, że zwrócił się do międzynarodowych organizacji ws. protestu lekarzy rezydentów, aby wywarły presję na polski rząd.

Kolejny, który zagrał zgraną już kartą pt ulica i zagranica :-D

Wygląda na to, że prezesowi Hamankiewiczowi zamarzyło się przejście do historii, nie wziął jednak pod uwagę faktu, że może do tej historii przejść jako ten, który wykastrował z uprawnień lekarski samorząd.

Prezes Hamankiewicz pcha samorząd lekarski w konflikt z rządem, którego to konfliktu NIE wygra.

Z takim poparciem, jakie ma teraz PiS, Prezes Kaczyński, który się porwał na "znormalizowanie" KRS i SN, samorząd lekarski załatwi jednym - pardon - pierdnięciem, zabierając mu na przykład prawo do sądownictwa korporacyjnego, co będzie miało skutki dla lekarzy opłakane,

lub każąc TVP pokazywać co tydzień jeden przykład bezduszności, niekompetencji lekarzy, w wyniku czego pacjent umarł lub został okaleczony.
Po 10 tygodniach takich seansów Opinia Publiczna zażąda głów Hamankiewicza &consortes i je na tacy dostanie

***
Co dalej?
Cóż, rozwiązaniem idealnym byłoby wprowadzenie przez rząd ODPŁATNOŚCI za doskonalenie zawodowe:
Chcesz lekarzu wskoczyć o kilka pięter wyżej w hierarchii zarobków – podpisuj kwit, że zobowiązujesz się zwrócić równowartość swojego zawodowego doskonalenia.
Np. milion (bańkę po waszemu).

Nie podobają się warunki?
A, to jedź sobie zagranicę i tam zrób swoją specjalizacją.

Skutek będzie jak to w życiu bywa:
część wyjedzie, część zostanie, ale reguły przynajmniej jakieś normalne wydawania nadzwyczajnej kaście pieniędzy Podatników zostaną nadane.

Że to niesprawiedliwe?
A niby dlaczego?
Gdy w 1992 dostałem od P. propozycję pracy w kilkuosobowej grupie Polaków wybranych do otworzenia w Polsce rynku należących do tego mega koncernu fastfoodów, zostałem wysłany na kilkumiesięczne szkolenie do Kanady i Wielkiej Brytanii.

Ale wpierw musiałem podpisać kwit, że jeśli potem odejdę z P. przed ustalonym terminem, to będę musiał zwrócić co do grosza całą, wielką jak na tamte czasy kwotę, na jaką został wyceniony koszt mojego wyszkolenia.

Nigdy tak nie dostałem w tyłek, jak podczas pracy w P. średnia tygodniowa to było 70 godz. pracy, a rekord – 104,5 godz., ale nie mam żalu, bo zarobiłem wtedy na swoje pierwsze, własne mieszkanie.

Tak swoją drogą, to tych komandosów od Zandberga chętnie bym zważył:
przed "głodówką" i po.
I jak nie stracili minimum 15% wagi - won z rezydentury za symulację!
Mam nadzieję, że rząd nie pęknie i postawi im ultimatum:

"albo bierzecie co daje Radziwiłł - albo nie dostaniecie NIC”

***
PS
Proszę nie odpowiadać, że nie wiem ,o czym piszę, bo na przestrzeni 3 lat obsługiwałem PRowo lekarzy: tak samorząd jak i zw. zawodowe.
Mam na koncie m.in. obronę szpitala w Radomiu przed złodziejską prywatyzacją, jak i kampanię negliżującą patologie w podległych Struzikowi szpitalach:

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/o-powod-pytaj-marszalka-struzika-lekarze-reklamami-protestuja-przeciw-zarzadzaniu-sluzba-zdrowia

 

 



tagi: adrian zandberg  głodówka  maciej hamankiewicz  naczelna rada lekarska  nadzwyczajna kasta  strajk medyków  strajk rezydentów 

ewaryst-fedorowicz
15 października 2017 12:56
70     4590    13 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

akwarek @ewaryst-fedorowicz
15 października 2017 13:01

Brawo. Rzeczowo i na temat. Nic dodać nic ująć.

Rzadko się zdarza, żeby przeczytać coś rzeczowego na temat bez "my, wy, oni"

Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @akwarek 15 października 2017 13:01
15 października 2017 14:56

@akwarek
w sumie to mnie najbardziej wkurza bezełbie (choć to może być też zimny cynizm) ludzi, którzy powinni na kilometr wyczuć, że są wmontowywani w ewidentną prowokację (mam na myśli estblishment samorządu lekarskiego, który robi wszystko, by wpędzić korporację w klopoty).
Ale sytuacja dojrzewa do zero-jedynkowej: albo rząd ich załatwi raz a dobrze - alb mu ta ferajna zafunduje gnijący wrzód pt "biedni rezydenci".

Pozdrawiam!

zaloguj się by móc komentować

Jacek-Jarecki @ewaryst-fedorowicz
15 października 2017 14:57

Żebyś Pan mógł to wytłumaczyć, w ten sposób, przez ekran telewizora. 

Niestety rząd niepotrzebnie odstawia pierwszą naiwną i swoim wahaniem rozzuchwala. 

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Jacek-Jarecki 15 października 2017 14:57
15 października 2017 15:15

@Jacek-Jarecki
Nie będę mogł: rządowe telewizory należą do Czabańskich, Wildsteinów, Karnowskich, Pereirów i innych "komercyjnie niepokornych" (kosekwentnie promuję określenie swojego autorstwa) :-D
http://naszeblogi.pl/35084-nowy-tygodnik-lisieckiego-autorow-niepokornych-komercyjnie

zaloguj się by móc komentować

Nova @ewaryst-fedorowicz
15 października 2017 16:05

 Tytułem uzupełnienia ( nie podważenia) tego co Pan opisał.

 Rezydentura według mojej wiedzy została po to stworzona aby pomóc chcącym być lekarzami uzyskać wykształcenie i specjalizacje. Zanim ta funkcja się pojawiłasamo dostanie się na jakąkolwiek specjalizację było uzaleznione od zamkniętego w sobie srodowiska lekarskiego. Korporacja zawodowe lekarzy w Polsce przejawiają wszystkie negatywne cechy korporacji prawniczej. Zamknięcie, dziedziczność, promowanie swoich czyli głównie własnego potomstwa na drodze edukacji i kariery.

    Przed rezydenturą na atrakcyjną specjalizację mozna było się dostać jeśli w danym województwie załapało się na ograniczony limit miejsc. A limit miejsc zależał w dużym stopniu od lokalnego środowiska lekarzy którzy zgłaszalai ministrowi zapotrzebowanie na dane specjalizacje. Często robili tak aby nie tworzyć sobie na przyszłość konkurencji. 

  Nawet jak ktoś dostał się na specjalizację to trzeba było znaleźć szpital, ordynatora i lekarza prowadzącego  na własną rękę. Po specjalizacji tak samo jak po rezydenturze nie ma pewności pracy na etacie w państwowym szpitalu.

Państwowe szpitale to faktycznie satrapie perskie puszczone samopas dlam lokalnych klanów rodzinnych i ordynatorów. W praktyce poza kontrolą ministerstwa.

   Nie bronie sposobu "rozmowy" rezydentów obecnie z rządem tylko stwierdzam, że ich sytuacja to w głównej mierze skutek sposobu ścieżki nauczania i organizacji pracy  w szpitalach przez zamknięte w sobie środowiska lekarskie. Mamy tu wiele cech wspólnych jak np. między szefem izby Adwokackiej a terminującym świeżakiem bez znajomości.

  Mam w rodzinie osobę po 3 (słownie trzech ) specjalizacjach  i nie ma dla niej miejsca na umowę o pracę pełny etat w jednym szpitalu bo wszytsko jest obstawione przez klany rodzinne. Prace oczywiście ma, nawet za dużo ale  wkilku miejscach co dzień to w innym szpitalu lub prywatnej klinice. I co ciekawe jak stwierdziła starzy wyjadacze z państwowych szpitali nie garną się do pracy za naprawde niezłe pieniądza do prywatnych klinik i szpitali bo wiedzą że tam jest dyscyplina i coś takiego jak kierownik administracyjny który stawia do pionu lekarzy za niestawianie się do pracy.

 W tych  warunkach rezydenci są jak adiunkci na uniwersytecie, orze się nimiczasami ponad normę  i to bez faktycznego nadzoru lekarza opiekuna.

 Wydaje mi się że lekarstwem będzie zmiana systemu pracy i kształcenia w jednostkach państwowych i większe zdyscyplinowanie izb lekarskich  i lekarzy którym płacimy my  podatnicy. A wykorzystywanie buntu rezydentów aby przywalić obecnemu rzadowi to inna kwestia. 

Pozostaje z szacunkiem.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Nova 15 października 2017 16:05
15 października 2017 16:17

Bardzo ważny ostatni fragment. Rezydenci nie są lekarzami, którzy dopiero sie uczą. Oni sie uczą przez rozpoznanie bojem, dźwigając na sobie główny ciężar "realizowania świadczeń zdrowotnych". Długo by dyskutować, dlaczego tak jest.

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Nova 15 października 2017 16:05
15 października 2017 17:47

@Nova

Ze względu na pracę (ze szkoleniami włącznie) dla samorządu i zw. zawodowych lekarzy wiem rzecz jasna o przyczynach patologii w biznesie zdrowotnym.

Mój tekst był o konkretnej, bardzo wyraziście odmalowanej przez jej kreatorów sytuacji: proteście połączonym z „rotacyjną głodówką” z totalną opozycją w tle, który JUŻ JEST komunikacyjnie przegrany.

Ale odpowiem Pani pytaniem:
czy mający praktycznie nieograniczony dostęp do wszystkich mediów antyrządowych i spory do tych rządowych, protestujący choćby RAZ JEDEN zająknęli się nt przyczyn braku lekarzy specjalistów w Polsce?
Czy któryś z nich powiedział do kamery:
mafia ordynatorsko-profesorska uprawia sabotaż blokując młodym lekarzom zdobywanie stopni specjalizacyjnych, utrwalając klanowo-sitwowe status quo w biznesie zdrowotnym (bo słowo „służba” byłoby tu drwiną)?

Nikt?

No właśnie.
To tyle w temacie.
 

Pozdrawiam!

zaloguj się by móc komentować


Grzeralts @ewaryst-fedorowicz 15 października 2017 17:47
15 października 2017 18:22

Sęk w tym, że to zbytnie uproszczenie.

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Grzeralts 15 października 2017 18:22
15 października 2017 18:30

@Grzeralts
To Pańska ocena - ja mam zupełnie odmienną i przy niej pozostanę

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewaryst-fedorowicz
15 października 2017 18:47

Jeszcze wczoraj "zachodzilam w glowe" co sie z Panem dzieje, bo juz dlugo wpisu nie bylo... no i wczoraj sobie pomyslalam, ze moze ktos napisze cos blizej o tych "rezydentach", co to ich Sakiewicz codziennie grzeje na swoim "oblakanym" portalu... a dzis sie okazalo, ze to jeszcze "gora piachu" sie tym "zajmuje".

Widac zmiany... juz do starego knura Junckera nie pisza donosow, tylko do jakis nedznych popluczyn miedzynarodowych... coby "wplynal" na polski rzad... polecialy "notowania" Junckera... na pysk  !!!

No i ogolnie... ustawka jak sie patrzy.

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Paris 15 października 2017 18:47
15 października 2017 19:23

@paris
Ach, proszę Pani,  bo najpierw przez 8 dni byłem nad kochanym Morzem Śródziemnym, tym razem w Turcji, gdzie było gorąco, słonecznie i - jak sie okazało - baaardzo politycznie.
Przybył tam dzień po mnie z wizytą Putin, z Erdoganem sobie z ust pili, rosyjski w kurortach i na lotnisku króluje, bo turystów z Rosji w tym roku będzie w Turcji... 2,5 miliona.
Bardzo ciekawe obserwacje, dużo do opisania, ale potem...w Polsce było ziiimno..., moookrooo...

I dopiero dziś się zebrałem w sobie :-D

Pozdrawiam Panią!

EF

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @ewaryst-fedorowicz 15 października 2017 18:30
15 października 2017 19:44

Nieważne czyja, ważne czy prawdziwa. My lubimy sobie znaleźć winnego zamiast rozwiązywać problem. Ale nawet wsadzenie wszystkich jak leci procesorów i ordynatorów do więzienia tego problemu akurat nie rozwiąże.

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewaryst-fedorowicz 15 października 2017 19:23
15 października 2017 19:48

No prosze...

... jak nam sie sasiedzi zza wschodniej granicy "rozturystykowali"... 

... to wobec tego prosze skreslic pare slow z tego pobytu i wlasnych obserwacji... uwielbiam czytac takie "turystyczne relacje" z prywatnych pobytow... a wiesci z tamtego rejonu tyle, co... kot naplakal.

Pozdrawiam wzajemnie, 

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Grzeralts 15 października 2017 19:44
15 października 2017 19:52

@Grzelalts
Nigdzie niepisalem o wsadzaniu do pierdla profesorów i ordynatorów - nie widzę sensu (i nie mam czasu ni chęci) na polemikę, bo do niczego ona nie doprowadzi.
Jak powiedziałem - pozostajemy przy swoich opiniach i już.

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Paris 15 października 2017 19:48
15 października 2017 19:53

@Paris
obiecuję - szybko napiszę :-)
 

zaloguj się by móc komentować

akwarek @ewaryst-fedorowicz 15 października 2017 19:53
15 października 2017 20:06

Dobrze, że Pan pisze.

Wracając do tematu, to najgorsze w tym wszystkim, że najwiecej maja do powiedzenia ludzie

którzy nie mają pojęcia na temat służby zdrowia, uwarunkowań, itp.

Od ponad 40 lat obserwuję to środowisko i wiem, że bez radykalnych posunięć, nie uzdrowi się tego środowiska.

Najgorsze w tym wszystkim, w obecnym czasie, że wysunięto jako "żywe tarcze" młodych ludzi!

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @akwarek 15 października 2017 20:06
15 października 2017 20:25

@akwarek

jest moim zdaniem gorzej: najwięcej mają do powiedzenia ludzie, którzy mają swoj konkretny, finansowy interes w tym, by wszystko zostało po staremu.
Opór materii jest potężny, potrzeba wielkiej determinacji by go przelamać (skąd ją wziąć?), a najgorsze jest to,  że ten, spatologizowany system "przepali" dosłownie KAŻDĄ kwotę zabraną podatnikom i wpuszczoną w tę studnię bez dna i z połączonymi do nej ssawkami.
A młodzi ludzie, dokładniej ta czołówka, którą widzimy, to wg mnie dobrana starannie grupa "komandosów", wiedząca w co i dlaczego się pakuje.

zaloguj się by móc komentować

akwarek @ewaryst-fedorowicz
15 października 2017 21:00

 

d'accord :)

ps

Oczywiście nie zapytam jakie Pan widzi wyjście ale przypuszczam, że chyba znajdzie się ktoś, kto znajdzie

wyjście z tej sytuacji.

Oczywiście, nie teraz i zaraz, bo tępienie zarazy troszkę trwa!

!

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewaryst-fedorowicz 15 października 2017 20:25
15 października 2017 21:27

Tez tak sadze, ze...

... to starannie dobrana grupa "komandosow"... moze zeby "przekonac" reszte rezydentow, ze "za granicom"  jest raj... i tylko na ich "przyjazd" czekajom...

... a swoja droga - ciekawe kiedy zaczna protestowac - mlode, "wyksztalcune"... po studiach prawniczych ?  Bo we Francji to robia juz churgot od jakis 2 lat... a w tym roku... jakies kilka dni temu to zaczeli protestowac nawet... licealisci  !!!

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Paris 15 października 2017 21:27
15 października 2017 22:18

@Paris
jest pewien mechanizm w tych zadymach, które organizowane są w Polsce przez ośrodki w dużej mierze zagraniczne (przy Sorosu taki Schetyna to przecież za przeproszeniem "słup"):

1. rozpierducha stosunkowo niewielkiej grupy krzykliwych, agresywnych "kadrówek", nagłośniona przez gazownię i tefałeny na maksa + kabel "do Brukseli"
2. Bruksela grozi i przechodzi do czynu
3. gazownia i tefałeny lamentują, że "finis Poloniae" i w ogóle syf, kiła i mogiła

I oni bez względu na to, czy Bruksela ma na łbie Katalonię czy inny dym będą tę matrycę powtarzać.
Jest tylko problem: gospodarka ma się OK, a jeśli nie odżyje wojna w Donbasie i nie runą na Polskę kolejne 2 miliony Ukraińców, nie ma masy krytycznej dla wygenerowania konfliktu na linii istotny odłam spoleczenstwa-Władza.

Dlatego rząd NIE powinien tym prowokatorom od Zandberga ustapić, wziąć to krótko za twarz, bo żuliki bedą "głodowały" do Sylwestra
Opinia Publiczna jest przeciw "rezydentom" i powinno siedac okazję "milczacej wiekszosci" by sie odciela od prowokatorów.

czy tak zrobią - nie wiem

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewaryst-fedorowicz 15 października 2017 22:18
15 października 2017 22:46

Te dete protesty - to astroturfing sie zwie...

... to "puczyk"... to "kornik"... dzis ci  "rezydenci"... to wszystko to =  Kramek/Kozlowskaja  itp.

Blaszczak, Kaminski oni doskonale wiedza kto ten  BAJZEL finansuje... i kto ten teatrzyk naglasnia... za ile i skad...

... jeszcze przed "wakacjami sejmowymi"  Kukiz sie zapluwal z oburzenia, a "niezalerzny" ponoc posel-osiel  Winnicki  prul sie, ze napisze ustawe przeciwko finansowaniu zagranicznych fundacji  !!!

Wakacje minely... polowa pazdziernika - przeminela z wiatrem... a Kukiz nam sie "rozchorowal" w miedzyczasie, a ta druga menda  Winnicki zapadl sie pod ziemie... a teraz kolejny "protest"  darmozjady i pasozyty merdialne i z law poselskich urzadzaja "pod publiczke"...

... a niech te lachy gloduja nawet do przyszlego roku... mam gdzies ich i ich protesty  !!!  

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Paris 15 października 2017 22:46
15 października 2017 23:14

Oj,tam, ojtam. Ktoś musiał Konstantemu ułatwić reformę. No to się nakręciło paru pożytecznych oszołomów. Teraz choćby zaczął likwidować szpitale, społeczeństwo ma za sobą...

zaloguj się by móc komentować

Paris @Grzeralts 15 października 2017 23:14
15 października 2017 23:47

Tak...

... "ustafka komandosuf"... od  "slupa"  Soros'a... a pod koniec tygodnia Sakiewicz... "przerzywajoncy druga mlodosc" ze swoimi gapol'owymi klubami - tradycyjnie -  zapluje sie od "rosnacych" slupkow poparcia dla PiS'u... i roznych innych "sukcesuf"... a "monisterowi" Radziwillowi - byc moze - "wdzienczne" spoleczenstwo  "zoci sie" na szyje  !!!

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Paris 15 października 2017 23:47
16 października 2017 08:25

Ta sprawa jest, jak wszystko, wielowarstwowa. Rezydenci strajkują, bo dobrze wiedzą, że planowana reforma odbędzie się na ich plecach - to oni będą teraz ciągnąć państwową opiekę zdrowotną. Ale sprawa ma drugi asoekt, jako część działań totalnej opozycji. Niestety, rezydenci to młodzi, naiwni ludzie, którzy nie rozumieją, że lepiej z mądrym stracić, niż z głupim iść po wygraną.

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @ewaryst-fedorowicz 15 października 2017 22:18
16 października 2017 11:29

Taż zemrą do tego Sylwestra ;) 

Inna sprawa, że "głodówka" to nie jest to, co się aktualnie nosi. Zwłaszcza w tym wypadku. 

Najfajniejsze sa te dyżury za ogromne pieniądze, co to biedactwa nie chcą ich brać. Może ktoś mi to wytłumaczy? 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @KOSSOBOR 16 października 2017 11:29
16 października 2017 13:37

Bez problemu wytłumaczę. To są dyżury, które i za 500pln/h weźmie tylko wariat. Chodzi o kontraktowy dyżur w obcym szpitalu, gdzie masz obsadzić obciążony maksymalnie oddział ratunkowy, w weekendy, z niedoborową obsadą pielęgniarską, bez żadnego wsparcia miejscowych specjalistów. Proszenie się o prokuratora albo zawał.

zaloguj się by móc komentować

Aquilamagna @ewaryst-fedorowicz
16 października 2017 22:17

Mam szczęście nie znać systemu służby zdrowia ani od zewnątrz ani od środka. Dorzucę więc tylko dwie obserwacje na podstawie dwóch znanych mi osobiście młodych lekarzy. Powiedzmy, jeden jeszcze młody, a drugi tegoroczny.

1. Grzeralts prawdę mówi o dorabianiu na tych dyżurach zakontraktowanych w obcym mieście. Dodać do tego dojazd po 80-100 km w jedną stronę i można do ryzyka zawodowego dodać jeszcze wylądowanie na drzewie lub inną czołówkę. Mający rodzinę szybko z tego rezygnuje. Pracę z nie do końca świeżym "opiekunem" też można doliczyć. A na SORze naprawdę decyduje się ludzkie życie i to czasem w minutach.

2. Młodzież lekarska została szczerze porwana przez ten protest w swej naiwnej masie, nic z tego nie rozumiejąc.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @KOSSOBOR 16 października 2017 11:29
16 października 2017 22:26

to wygląda na powtórkę ciamajdanu, tym razem z "zadaniowymi" wśród rezydentów.

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @stanislaw-orda 16 października 2017 22:26
17 października 2017 01:46

https://www.o2.pl/hot/protest-lekarzy-rozszerza-sie-na-caly-kraj-6177475537381505a

Naturalnie. Ciekawam, co na to pacjenci... 

Skądinąd lekarze uchodzą jednak za osoby inteligentne. Hmm...

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @KOSSOBOR 17 października 2017 01:46
17 października 2017 01:50

pacjenci zostaną pacjentani, a lekarze osobami inteligentymi.

zaloguj się by móc komentować


ewaryst-fedorowicz @Aquilamagna 16 października 2017 22:17
17 października 2017 20:47

@ Aquilamagna

Pozwolę sobie zauważyć, że mój tekst NIE JEST o wynagrodzeniu lekarzy-rezydentów za dyżury.

Mój tekst jest o tym, że lekarze-rezydenci, którym ja (i Pani/Pan) nie tylko opłacamy praktyczne doskonalenie zawodowe, dzięki któremu nabędą PRAKTYCZNYCH umiejętności, z którymi zarobią kasy w - za przeproszeniem - (….) , to jeszcze fundujemy im STYPENDIA, po prostu NIE MAJĄ prawa domagać się żadnej zapłaty:

Powinni płacić za to doskonalenie zawodowe Z WŁASNEJ KIESZENI, a jak zapłacą – niech sobie potem jadą, dokąd chcą. Choćby i na Antarktydę.

A póki co – koniec z tym cyrkiem głodówkowym, a jak nie to wypad!

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ewaryst-fedorowicz 17 października 2017 20:47
17 października 2017 21:04

Czyli doktoranci strajkują z takiego oto powodu , że nie zarabiają tak duzo,  jak  dziekan ich  wydziału.

Dlaczego  pańskiej wersji nikt nie raczy   przedstawić w TVP czy PR ?

 

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @ewaryst-fedorowicz 17 października 2017 20:47
17 października 2017 21:04

A ja ci mówię, że się mylisz, to nie chcesz słuchać. Lekarzom-rezydentom MZ płaci za PRACĘ. Na ich zatrudnienie pieniądze z MZ dostają szpitale, a oni w nich świadczą usługi zdrowotne za kyote szpitalom płaci NFZ (czyli też podatnik). Ponieważ przy tym sporo sie uczą, MZ uważa, że nie musi im płacić pełnych stawek. Specjalizację w każdym razie muszą zrobić i zdać niejako "przy okazji" - nie z tego rozlicza ich dyrekcja szpitala, a często wręcz utrudnia realizację programu specjalizacji.

Ot, jak to w Polsce, wszystko od doopy strony.

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewaryst-fedorowicz 17 października 2017 20:47
17 października 2017 21:22

Dokladnie...

... i zobaczy Pan teraz jaki ta banda wytworzyla cyrk na cala Polske... i takie debile od Sakiewicza i inna prestytucja codzinnie bija piane... codziennie inne mendy resortowe pod ten syf sie podpinaja... POpaprancy pisza jakies listy pod wodza Hamankiewicza... przeciez ten typ powinien juz poleciec na morde - tak jak stoi...

... a tu glodowki... swiatlo... kamery "naszystuf"... wywiady...

... i cala banda tej  lobuzerii  ma...  ZAJECIE  i  "bierze kase"  za ten  CYRK ... od Soros'a  !!!

zaloguj się by móc komentować

deszcznocity @Grzeralts 17 października 2017 21:04
17 października 2017 22:00

Ja sie nad tym zastanawialem juz dawno i mam takie przemyslenia:

Dlaczego studia medyczne w Polsce nie sa platne? Moznaby przeciez zrobic tak, ze Panstwo "pozycza" studentowi pieniadze na takie studia, specjalizacje, itp itd. Student konczac dany etap edukacji musialby odpracowac iles tam lat. Caly szkopul w tym, ze ludzie mogliby uzyskac kwalifikacje, zwiac z kraju nie splacajac dlugu. Ale przeciez w dobie komputeryzacji Panstwo mogloby NIE wystawiac zadnych kwitow/potwierdzen/dyplomow do momentu splacenia dlugu. Mogloby to wszystko byc w jakims systemie i calkowicie transparentne dla panstwowego systemu opieki zdrowotnej ale papier dostajesz dopiero jak splacisz dlug. Prosze mi wytknac blad logiczny, bo nie widze.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @deszcznocity 17 października 2017 22:00
18 października 2017 00:08

Tak zaprojektowane jest za proste. Trzeba skrzywić.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @M 18 października 2017 00:24
18 października 2017 00:33

Chyba coś nie tego: sam podpisywał się pod postulatami podwyżek dla lekarzy i to w wysokości 3 średnich krajowych dla specjalisty i 2 średnich krajowych dla lekarzy w trakcie specjalizacji   ???? Chciałbym podwyżkę 1/10 średniej krajowej. Podwyżka w wysokościach 3 i 2 !?

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @valser 18 października 2017 00:41
18 października 2017 00:54

To ja chciałbym 4 złote, a nie jestem lekarzem. :)

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @valser 18 października 2017 01:19
18 października 2017 01:39

To jest fach oparty na ucieczce od kostuchy. Zwierzęta to wyczuwają. Weterynaria.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @deszcznocity 17 października 2017 22:00
18 października 2017 06:12

To byłoby po pierwsze niezgodne z paroma ważnymi aktami prawnymi. Jeśli już, to taki model trzeba by wprowadzić na wszystkich kierunkach. Alternatywną opcją jest uznać, że to jednak jest służba, w związku z tym studia medyczne mają taki status jak Wyższa Szkoła Policji - może tam studiować tylko ten, kto jest urzędnikiem systemu.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @valser 18 października 2017 00:41
18 października 2017 06:20

Tutaj akurat rzecz dotyczy młodych ludzi, których jeszcze łatwo podejść. My, cyniczne, zblazowane stare dzwony widzimy rzeczywistość nieco inaczej. Rezydenci dobrze widzą jednen fakt - że planowana reforma, mająca de facto na celu obniżenie kosztów funkcjonowania systemu (mimo zwiększenia finansowania) odbędzie się na ich plecach. Nieliczne specjalności mają regulację prawne, które mówią jakich obowiązków nie można zwekslować na rezydenta. W większości sky is the limit. Stąd można obsadzić na weekendowym dyżurze w oddziale ratunkowym, z funkcją p.o.dyrektora szpitala człowieka, który pracuje 3 rok i to na co dzień w jakiejś swojej mniej lub bardziej wąskiej dziedzinie. Rezydenci się na to godzą, bo dzięki temu absurdowi człowiek tuż po studiach może prowadzić prywatną praktykę "medycyny estetycznej" albo jako ginekolog in spe prowadzić ciąże prywatnym pacjentkom.

Ale to Polska właśnie, my nie lubimy, żeby było prosto i po kolei. 

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @M 18 października 2017 00:24
18 października 2017 08:23

Wie Pan co to jest trojako żałosne z całym szacunkiem.
Po pierwsze w niemal każdym zawodzie na początku się guzik zarabia, ja jak zaczynałem przez dwa lata miałem 1200 na rękę i pracowałem w zawodzie i wykonywałem pracę za minimum 5tys i co jakoś nie protestowałem. I tak mają tysiące ludzi nawet jak już są po stażach i wszystkim są bez doświadczenia i są guzik warci na rynku bo do tysiąca rzeczy trzeba ich jeszcze przyuczyć, jakaś biurokracja dokumentacja itp. a to są nerwy i pieniądze. U mnie też na okrągło zatrudniamy ludzi i nawet jeśli człowiek jest pracowity i "robi pracę" to jak jest nowicjusszem to same z nim problemy to ogromne koszta i prosze tu nie cudować, że to "normalna praca".
Po drugie ile lat miał chlopczyk jak szedł na studia? A policzył ile to będzie kosztować ile trzeba pracować "poniżej oczekiwań" ile trzeba zainwestować w bycie lekarzem? Czy się obudził jeden z drugim w połowie stażu i nagle im mało, mogli iść studiować socjologie i dymać w biedronce i nie zawracać nikomu głowy.
No i na koniec smaczek, minister jak był w opozycji był za a teraz nie chce DAĆ , no szok za moich czasów ministrowie zawsze dawali co obiecywali. U mnie w branży i klijent mówi, że zapłaci to płaci...

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @valser 18 października 2017 08:35
18 października 2017 09:15

Ci młodzi chyba nie wiedzą. Natomiast utrzymywanie różnych fikcji jest naszą dumą narodową. W Niemczech młody lekarz po prostu pracuje. Pewnych rzeczy nie wolno mu robić, póki nie uzyska specjalizacji. I tyle. Za swoje szkolenie odpowiada sam i w szpitalu, który mu nie zapewnia warunków do tego pracował nie będzie.

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @M 18 października 2017 00:24
18 października 2017 15:40

@M

Odnoszę wrażenie, że Pan najwyraźniej nie przeczytał początku mojego tekstu i nie zauważył sedna sprawy:

1. rezydentura to jest zawarty (dobrowolnie) przez lekarzy DEAL:
na wejściu – zasuwasz jak Murzyn, by na wyjściu móc kosić kasę.
Koniec, kropka.

I dlatego mnie żadne „martyrologie” pt dojazdy po kilkadziesiąt km, zasypianie z książką itd. itp. nie wzruszają. Nikt nikogo nie zmuszał do zawierania tego DEALU.

2. Pisze Pan, że jest rezydentem, a to znaczy, iż wie Pan, że rezydentura jest formą zrobienia specjalizacji SPRAWIEDLIWSZĄ niż trawająca latami uznaniowość:

"tego synka kolegi Józia przyjmiemy na etacik do naszego szpitala i pozwolimy mu zrobić specjalizację, a wtedy kolega Józio przyjmie do swojego szpitala córeczkę naszego dr Zdzisia i też ją „wyspecjalizuje”

Co, nie tak było? Było. To jest teraz sprawiedliwiej? Jest!
A, że kasy za mało? No cóż, to trzeba posłuchać b. prezydenta Komorowskiego i zmienić pracę ew. wziąć kredyt.

 

3. I na koniec: powtarzam, komunikacyjnie w wyniku akcji tych „bojowców” lekarze jako całe środowisko już przegrali.
Opinia Publiczna jest Wam przeciwna, a jak już tę swoją kasę wyrwiecie, to Was wręcz znienawidzi.

Jakoś nikt nie zwrócił uwagi na fakt, że min. Radziwiłł odchodząc z NILu de facto oczyścił przedpole Kaczyńskiemu do „znormalizowania” sytuacji w samorządzie lekarskim.

Ale to już nie moja sprawa.

Też Pana pozdrawiam
EF
 

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Grzeralts 17 października 2017 21:04
18 października 2017 15:46

@Grzeralts

Już Panu pisałem,że się nie dogadamy i każdy z nas pozostaje przy swoim zdaniu. To nic nienormalnego ani wstydliwego, tak w zyciu bywa.
Ale powtarzam to, by dotarło, toteż proszę sobie mnie w tej dyskusji odpuścić
Uwaga natury porządkowej: na tym blogowisku "na ty" to ja jestem tylko z Coryllusem, proszę zatem w kontatach ze mną nie używać tej formy.

To tyle.
EF

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @ewaryst-fedorowicz 18 października 2017 15:46
18 października 2017 15:56

Trudno. Ale warto, żeby pozostali dyskutanci mieli możliwie klarowny obraz. 

P.S.niespecjalnie lubię formę "Pan" na forach i blogowiskach. Nikt z nas nie jest tu tym kim jest w realu, poza Coryllusem. Nawet Toyah.

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Grzeralts 18 października 2017 15:56
18 października 2017 16:23

@Grzeralts
Ależ z pozostałymi dyskutantami może Pan sobie dyskutować do woli - niech sami ocenia, do czyjej opinii im bliżej.
Ad PS: Najwyraźniej nie byłem wystarczająco precyzyjny: używanie w stosunku do mnie formy "Pan" jest warunkiem możliwości komentowania na moim blogu.

 

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @M 18 października 2017 17:50
18 października 2017 18:15

Nie mówię o Panu chłopczyk tylko o protestujących. Wiedzieli kiedy będzie zwrot z inwetstycji jaką są studia medyczne czy nie wiedzieli? Czy "chłopczyk" po skończeniu liceum siadł z rodzicami i policzył i zastanowił się co i jak. W tym znaczeniu :) A właśnie takie jest życie, są branże gdzie faktur się nie płaci do końca roku i nie widziałem żeby Ci ludzie urządzali głodówki, wchodząc na jakiś rynek człowiek musi wiedzieć jakie warunki tam panują i być przygotowanym. I tak jestem taki żenujący i podły, że uważam, że lekarz to zawód jak każdy inny. Ja pracuje np. przy komputerach i z wrażliwymi danymi urzytkowników i też mogę powiedzieć że jestem "specjalna grupa" bo mam zaufanie dostęp do haseł a jak coś zrobię źle to będzie fala rozwodów i samobójstw. To naciągana historia to zwykły zawód, praca jak każda inna.

zaloguj się by móc komentować

deszcznocity @Grzeralts 18 października 2017 06:12
18 października 2017 19:49

Prosze kometujacych, ktorzy wiedza z autopsji jak wyglada ten rezydencki kawalek chleba, czy ich praca wyglada tak: link, bo z tego, co napisal Pan M, to tak wlasnie jest. 

Ja nie mieszkam od przeszlo 10 lat w Polszcze, a mimo wszystko ciezko mi w to uwierzyc.

 

Jestem za platnymi studiami, za platnymi stazami, za platnymi rezydenturami, za platnymi specjalizacjami. 

Co do waznych aktow prawnych - z tego co wiem, w panstwie urzeczywistniajacym zasady sprawiedliwosci spoloecznej - sady i trybunal konstytucyjny moga takie salto wykonac, ze nagle sie okaze, ze wszystko jest cacy. Vide orzeczenie w kwestii swiadczen emerytalnych by podac pierwszy z brzegu przyklad.

Czy nadal sie sklada przysiege Hipokratesa? Zawsze mozna ja zamienic na inna przysiege :) np na wiernosc idealom panstwa urzeczywistniajacego sprawiedliwosc spoleczna, a ona wymaga od swoich obywateli przeroznych poswiecen:) 

 

a tak troche mniej sarkastycznie - nikt nie stoi z pistoletem przy skroni, jesli taniej wychodzi nauczyc sie angielskiego, czy niemieckiego i nostryfikowac dyplom, niz robic specjalizacje , to przeciez nikt paszportow jeszcze nie zabiera...

Wiem, ze ten system trzeba zaorac, bo naprawde ciezko to poprawic bez krzywdy ludzkiej , kpiny z przyzwoitosci i zbrodni na rozumie.

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @deszcznocity 18 października 2017 19:49
18 października 2017 20:04

Płatnymi stażami czyli, że stażysta miałby płacić?
 

Myślę, że to na prawdę nie problem tylko grupa gówniarzy którzy nie wiedzą co czynią i jak dzieci krzyczą ja chce więcej, nie wiedzą jaki zawód wybrali nie wiedzą jakie benefity i jakie koszta są związane z tym zawodem.

Bo jest tak, że pracują jak rozumiem na podstawie jakiejś umowy o pracę czy coś, podpisali tę umowę i zgodzili się na warunki, co nie wiedzieli ile dostaną pieniędzy wiedzieli.

I dalej nie zdają sobie sprawy, że wykształcenie zawodowe jakiekolwiek to jest pewien ciężar jeśli ktoś spędził 10 lat na studjach i jakimś zdobywaniu doświadczenia to jest problem podjąć lepiej płatną pracę w całkiem innej branży i zaczynać od zera, później może nie być powrotu do zawodu wyuczonego itp. To jest ciężarmi to trzeba wiedzieć. Trzeba wiedzieć, że doktor ma stabilne i raczej pewne zatrudnienie, ale się może okazać, że robol jakiś ma dwa razy tyle pieniędzy i trzeba się z tym liczyć.

To jest problem elementarnej nieznajomości podstaw ekonomii domowej i osobistej, a nie problem płatnych czy nie płatnych studjów i staży.

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @parasolnikov 18 października 2017 20:04
18 października 2017 20:20

Panowie, panowie...

Jedyny "problem" jaki jest to ten, że to nie jest żaden strajk lekarzy, tylko któraś z kolei manifestacja zainicjowana przez KOD i organizacje mu pokrewne, tak jak tzw. "strajk nauczycieli", więc jak na mój gust, nie ma o czym dyskutować. Wszyscy którzy biorą udział w tym "strajku" unieważniają się na starcie.

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @Kuldahrus 18 października 2017 20:20
18 października 2017 20:35

Wiesz może zainiciowany, ale coś mi się zdaję, że Ci ludzie którzy tam głodują to nie robią tego przeciwko PiS tylko szczerze uważają, że im się należy więcej bo jak to tu gdzieś padło nie mają czasu się uczyć tyle pracy :)

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @parasolnikov 18 października 2017 20:35
18 października 2017 20:44

Tylko, że wchodzenie w te meandry nie ma sensu przy narzuconej przez KOD podstawie "strajku".

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Kuldahrus 18 października 2017 20:44
18 października 2017 21:07

Dokładnie. To są dwie zupełnie rozne sprawy. Z jednej strony polityczne zawłaszczenie "strajku", z drugiej realne problemy systemu opieki zdrowotnej, których zrozumienie wśród szerszego elektoratu, jak pokazuje ta dyskusja, jest gdzieś na poziomie Morza Martwego.

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser 18 października 2017 01:19
18 października 2017 21:52

I to jest bardzo dobra diagnoza choroby, ktora toczy tzw. polska sluzbe zdrowia...

... zreszta francuska tez.

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewaryst-fedorowicz 18 października 2017 15:40
18 października 2017 22:07

I moze za ten "gest" poszedl w ministry.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Paris 18 października 2017 22:07
18 października 2017 22:17

A za jakiś czas zostanie kozłem ofiarnym reformy. Nie krzywdując sobie, jak sądzę. Niestety, żyjemy w takich realiach, że normalnie się nie da. Trzeba nabrać wszystkich, żeby coś realnie zmienić. Strajkujący rezydenci ministrowi tylko w tym pomogą. 

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Paris 18 października 2017 22:07
19 października 2017 10:39

nie nie: w ministry poszedł dawno - a wystąpił z NIL teraz :-D

zaloguj się by móc komentować

deszcznocity @parasolnikov 18 października 2017 20:04
19 października 2017 12:22

Generalizowalem z tym placeniem - chodzilo mi o to, ze szpital mialby placic, bo zawsze ktos powinienem za wykonana prace zaplacic tyle, na ile sie umowil z wykonawca.

Natomiast nie rozumiem dlaczego w tym systemie z rezydentami nie ma zwierzchnikow tychze, ktorzy odpowiadaja za swoich podopiecznych w okreslonych granicach. Nie rozumiem "puszczenia" ludzi, ktorzy wciaz sie przyuczaja do zawodu, samopas.

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @deszcznocity 19 października 2017 12:22
19 października 2017 12:53

Oni nie są puszczeni samopas. Natomiast w ramach tego, co im wolno wykonują realną pracę. Nie dla opiekuna, tylko dla systemu opieki zdrowotnej.

Nb. Opiekun za opiekowanie się nie ma płacone, żeby nie było dywagacji na ten temat.

zaloguj się by móc komentować

tadman @ewaryst-fedorowicz
21 października 2017 14:19

Niektórym wystarczy pozwolić mówić i wszystko się sypie. TVP zaprosiła do studia szefa strajkujących rezydentów. Wszystko było cacy, do momentu kiedy powiedział kilka słów o sobie, a mianowicie że jest synem rodziców-lekarzy. Wredni ci rodzice, bo znali podły los lekarzy a jednak wypchnęli go na studia medyczne, zapewne z powodu kiepskich zarobków.

zaloguj się by móc komentować


ewaryst-fedorowicz @tadman 21 października 2017 14:19
23 października 2017 00:23

Owszem - oni komunikcyjnie już przegrali.
Może potrzeba było tego calego - pardon - bajzlu, żeby Opinia Publiczna zobaczyła, że tu TYLKO o szmal chodzi?

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @ewaryst-fedorowicz 23 października 2017 00:23
23 października 2017 07:16

Nie chodzi w sumie o szmal, ale tak to zostało sprzedane i po zabawie. Ktoś im doradził głupio, albo podstępnie. Wstępnie była u nich opcja, żeby nie zgłaszać w ogóle żądań płacowych, potem ktoś wymyślił, że trzeba postawić absurdalnie wysokie. I tak zostało. 

zaloguj się by móc komentować

tadman @Grzeralts 23 października 2017 07:16
23 października 2017 09:17

Nie, większość z nich tak ma. Nie mają czucia skąd im nogi wyrosły. U mojej żony w szpitalu pan doktor wrócił z Lofotów i polecał je w gronie pielęgniarek jako świetne miejsce na urlop.

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @Grzeralts 23 października 2017 07:16
23 października 2017 13:18

To nie moja sprawa dlaczego się wykopyrtnęli: pelnoletni sa? Są.
A jak się nie znają na tym tak pogardzanym pijarze i sami kombinują na kolanie - to mają za swoje.
Liczy się EFEKT = reakcja Opinii Publicznej.
A teraz wyszło na moje - KR informuje, że dostaną po tyłkach, i to jak :-D :-D :-D
http://serwisy.gazetaprawna.pl/zdrowie/artykuly/1080054,radziwill-o-finansowaniu-sluzby-zdrowia.html
 

zaloguj się by móc komentować


Grzeralts @ewaryst-fedorowicz 23 października 2017 13:18
23 października 2017 13:39

Oczywiście, że będą mieli za swoje. A Radziwiłłowi tylko pomogli.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować