-

ewaryst-fedorowicz : Reklamiarz sum! Po 20 latach marketingu komercyjnego w marketingu politycznym robię. Bloguję bo lubię.

Wyjazd na Wileńszczyznę - o cichym umieraniu polskości cz 1.

Ponad rok po poprzednim pobycie na Wileńszczyźnie, znów znalazłem się w tej samej, maleńkiej polskiej wioseczce.

Tylko miesiąc później, a krajobraz uległ jakże charakterystycznej zmianie:

w lipcu ub. roku gryka była jeszcze jak śnieg biała (co na żywo zobaczyłem po raz pierwszy w życiu), a teraz, w drugiej połowie sierpnia, już mniej efektowna, bo karminowo ruda, a ziarenka na dłoń wysypywały się dość łatwo:
czyli za parę dni – gryczane żniwa!

 

Może być zdjęciem przedstawiającym roślina szczeciowata, castilleja i trawa

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Tym razem zaplanowaliśmy cały tydzień pobytu, jak zwykle z podziałem na
wypoczynek, w zacnym gronie doskonałych, offowych historyków oraz zwiedzanie miejsc, które są poza sztampowym, turystycznym szlakiem.

Młodszy kolega zaproponował  Ponary, o czym napiszę w osobnej notce, kolejny – Belmont,
ja – pójście w niedzielę na mszę, ale nie w Ostrej Bramie, gdzie turystów i pielgrzymów (kolejność  nieprzypadkowa) z Korony zawsze wielu, a w jakimś wiejskim kościele, do którego Koroniarze nigdy nie zaglądają.

Dlatego zamówiliśmy mszę w intencji poległego w walce z NKWD tamtejszego Żołnierza Niezłomnego, który spoczywa na maleńkim, leśnym cmentarzyku, w odległości ok 2 km. od naszej kwatery, a reszta miała być owocem spontanicznej improwizacji.

Zaopatrzyłem się w kilkadziesiąt metrów biało-czerwonej wstążki, znicze z orłem i … w drogę.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Podróż potężnym, amerykańskim samochodem, znaną trasą (z przystankami w Tykocinie i Augustowie), minęła sprawnie, choć drogi po litewskiej stronie granicy są nieporównanie, ale to nieporównanie gorsze, niż po polskiej.

Sławetny Przemyk Suwalski sprawia wrażenie ziemi opustoszałej, podobnie, jak większość terytorium Litwy:

proszę sobie wyobrazić kraj ok. 5 razy mniejszy od Polski, w którym mieszka 12 razy mniej ludzi.

W Oranach wjechaliśmy na tereny II RP.

***

Cmentarzyk w istniejących już tylko na mapie Adamiszkach, położony na pagórku, cały do obejścia w 2 minuty, może ok. 30 grobów. Idziemy do niego leśnym duktem, zbierając po drodze bezczelnie rzucające się w oczy kurki i podgrzybki.

Jakiś kamień z trudnym do odczytania napisem, zapadajace się mogiły ziemne

Jest i grób Michała Rzuchowskiego ps. „Łabędź”, „Szary”, adiutanta  słynnego Jana Borysewicza „Krysi”, którego miejsce śmierci nawiedziliśmy rok temu.

Rzuchowski poległ ponad kilometr od cmentarzyka -  w Bołądziszkach.

A przeżył swego dowódcę o 2 tygodnie.

O nagrobek zadbała siostra z Polski - czyli "z Korony".

Może być zdjęciem przedstawiającym pomnik

Ktoś tu przed nami był – prawdopodobnie fundacja, którą rok temu spotkaliśmy kilkanaście kilometrów dalej, przy poszukiwaniu szczątków Żołnierzy Niezłomnych.

Zawiązujemy na krzyżach  i swoje wstążki – niech będzie widać, że … no właśnie: ktoś pamięta? Komuś zależy?

***

Kościół w Koleśnikach jest spory, zbudowany w stylu neogotyckim, tak powszechnym na wschód od Bugu, a będącym manifestem polskiego katolicyzmu (bo wtedy, pod zaborem rosyjskim był to synonim) i opozycją wobec rosyjskiego prawosławia.

Na kościele dumnie zawieszona tabliczka z nazwą ulicy – też po polsku.

Może być zdjęciem przedstawiającym tekst

Obok tabliczka na budynku informująca, że tu mieście się dom Wspólnoty Koleśnickiej

Na domach już takich, dwujęzycznych tabliczek już nie ma, bo litewscy urzędnicy wymierzali za nie jeszcze niedawno srogie grzywny, to i ludzie nie chcą się narażać na (w najlepszym razie) wieloletnie ciąganie po sądach.

Proboszcz zuch!

Dowiedzieliśmy się, że w niedzielę odprawiane są 2 msze:
o 10, po litewsku i o 12 – po polsku.

Pytam o frekwencję na obu mszach i dostaję odpowiedź:

wszyscy chodzą ma mszę „polską”, a na „litewską”, tylko gdy komuś w niedzielę o 12 coś wypadnie i żeby uczcić Dzień Pański – przychodzi na 10.

Pytam ile osób jest na takiej, litewskiej mszy i dostaję odpowiedź: może 5?
Ja byłam dwa czy trzy razy w ciągu kilkudziesięciu lat.

Prawie wszystkie miejsca w ławkach są zajęte, ale nikt nie stoi.
Mszę odprawia proboszcz, czytania i pieśni są śpiewane przez 2 obdarzone bardzo ładnymi głosami nastolatki.
Odświętnie ubrane, ewidentnie przejęte swoją rolą.

Tu dygresja: 5 lat temu, gdy byłem pierwszy raz w tych stronach, miejscowy Polak opowiadając o jakimś pogodowym zdarzeniu, opisał swój wygląd w sposób, który mi utkwił w pamięci – miałem wtedy na sobie kościołowe spodnie. Czyli – najlepsze.

W kościele zdecydowaną większość stanowili wierni wieku 40+
Ubrani starannie, choć lato w pełni, żadnych odkrytych ramion u kobiet, mężczyźni w białych koszulach, zdecydowana większość – z długim rękawem. Twarze ogorzałe, a ręce – spracowane.
Wiem, bo przy „przekażcie sobie znak pokoju” wymieniłem uścisk z kilkorgiem.

Na początku proboszcz odczytał naszą intencję:
za spokój duszy Michała Rzuchowskiego ps. „Szary”, poległego w walce z NKWD.

Do komunii przystąpiła ponad połowa obecnych w kościele.

Koniec mszy, ludzie wychodzą z kościoła, rozmawiają ze sobą, kierują się do pozostawionych na placyku przed świątynią samochodów.

Zauważyłem, że nie słychać było organów.

Otrzymuję odpowiedź:

…bo my już nie mamy organisty.
Posługiwał tu 60 lat, aż zmarł. Przed kościołem zmarł.

***

Na odchodnym zamawiamy jeszcze jedną mszę – w intencji Rodaków z Ziemi Koleśnickiej.

http://blog.wirtualnemedia.pl/ewaryst-fedorowicz/post/wyjazd-na-wilenszczyzne-czyli-po-nazwisku

http://blog.wirtualnemedia.pl/ewaryst-fedorowicz/post/wilenszczyzna-bania-i-koniec-pielgrzymki



tagi: wileńszczyzna  koleśniki  michał rzuchowski  adamiszki 

ewaryst-fedorowicz
21 września 2023 15:09
30     1607    8 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

BTWSelena @ewaryst-fedorowicz
21 września 2023 18:55

To ładne,nostalgiczne opowiadanie. Co do tych napisów dwujęzycznych.Po polskiej przygranicznej stronie od Sejn -Suwałki i okoliczne wioseczki  dwujęzyczne napisy:polski i litewski. Litwini mają od przedszkola po Liceum swoją szkołę z internatem nawet,dom kultury .Nazwiska też zachowali...jak chcieli...w gminach panuje dwujęzyczność i nikt nikomu nie szkodzi z tego powodu.

Jaka szkoda,że nie jest to obustronnie respektowane...

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @ewaryst-fedorowicz
21 września 2023 20:03

@BTWSelena

Tak, Puńsk i okoliczne wioski mają w 3RP "jak u mamy", a jesli do tego dodać, że młodzi hurtem idą stamtąd na studia na Litwę, gdzie też mają wszelkie ułatwienia, to jak u mam dwóch.
O relacjach polsko-litewskich (a raczej ich asymetrii) pisałem wielokroć i widzę na przestrzeni lat, że sytuacja nic a nic się nie zmieniła, chyba, że na (jeszcze) gorsze.

Generalnie, z polskiej strony jest to jedna, wielka kapitulacja, czego przejawem jest także obsadzanie fotela ambasadorskiego w Wilnie przez "Doroszewskie", choć ostatnio Konstanty Radziwiłł postawił się twardo w sprawie skandalicznej wypowiedzi litewskiego cerbera ds litwinizacji - co może też rokować niedługie ambasadorowanie " :-(

A o polskim szkolnictwie na Wileńszczyźnie będzie kolejna notka

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @ewaryst-fedorowicz 21 września 2023 20:03
21 września 2023 20:28

Dokładnie tak jest,dodam także,że studia mają bardzo ułatwione,pracę też.Znam też dobrze te okolice od 50 lat,chociaż mieszkam w przeciwnej stronie na drugim końcu Polski. Z polskiej strony jest kapitulacja,bo jakoś ten tego ........wszystkie rządy po koleii zasypiają (to delikatne określenie)...

Zaszłości są wielkie,ambicje jeszcze większe....ze strony Litwy.

Hmn...znam bardzo dobrze mentalność Litwinów po polskiej stronie ,są bardziej litewscy niż sami Litwini.Ten dziwny nacjonalizm w stosunkach Litwy i Polski zawsze mnie mocno bulwersuje,więc grzecznie witam " Laba diena",bo reszta groch o ścianę...

zaloguj się by móc komentować

Antonim @ewaryst-fedorowicz
21 września 2023 20:32

bardzo przydatna notka, proszę o kontynuowanie cyklu :)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ewaryst-fedorowicz
21 września 2023 21:19

Na Litwie po odzyskanou noepodległosci było ok 3,5mln ludzi. Obecnie to ok. 2,5mln (proszę poprawić mnie w szczegółach jak ktoś pamieta dokladnie). I jest to największy ubytek ludności na świecie. 1mln ludzi czyli 30% populacji. I to bez wojny. Moim zdaniem to najlepszy miernik tego, czym jest władza w Wilnie. Kraj wymiera, drogi jak na najuboższych terenach Ukrainy. Maja ruro, są w UE, a ludzie stamtądxmasowo uciekają, a ci co żyją nie chcą mieć dzieci. My ten kraj ponownie skolonizujemy....jestem tego pewien. Trzeba tylko poczekać aż zostanie ich tam 1.5mln. 

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @OjciecDyrektor 21 września 2023 21:19
21 września 2023 22:42

@OjciecDyrektor

1.Dokładnie tak:
na koniec CCCP, sowiecką Litwę zamieszkiwało 3,5 mln, Łotwę 2,5 a Estonię 1,5 mln

2. Litwę mogliśmy już dawno skolonizować, gdyby decydowali o tym polscy mężowie stanu, a nie (w zależności od koniunktury) ambasady anglofońskie lub niemiecka.

3. Ww ambasady nie pozwolą tym „naszym elitom” na wychylenie nosa poza linię Curzona i Focha (ta ostatnia na północy, odcięła od Polski północną Suwalszczyznę – polecam porównać mapę II RP i mapę Królestwa Kongresowego (przy okazji – fenomenalna książka prof. Wysockiego o powstaniu sejneńskim)

4. Czyli – nie skolonizujemy, bo za wykonawców tzw. polskiej (można się śmiać) polityki wschodniej robią wiadome fundacje, biełsaty i inne wynalazki

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @ewaryst-fedorowicz
22 września 2023 00:01

A ja siedzę, gdzie siedzę, każdy wie, czyli na pustyni z wyboru, chociaż to "serce" świata. Niech będzie.

Ja wiele lat temu, już będąc tutaj i zobaczywszy, że "zmierzam do piekła angielszczyzny", inaczej tego nazwać nie sposób, będąc wtedy chwilę w Polsce, kupiłem "Pana Tadeusza"

Litwo, Ojczyzno moja ...

i jasnym jest, ze Mickiewicz pisał to myśląc o Polsce.

I ja stale tam jestem. I będę tam. Po wsze czasy. Tzn, moje czasy ☺

________

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @ewaryst-fedorowicz
22 września 2023 00:39

Dzięki za piękną relację z Pańskiej podróży. 

Proszę też dopisać sobie plusa, bo automat odbijał, niestety. 

III RP traktuje Kresy po macoszemu. Jakby nasze elity polityczne nie czuły z tamtejszymi Polakami żadnej więzi... Wszystko co dobre - jest w zasadzie inicjatywą zwykłych Polaków z Kraju. Pamiętam Rajd Katyński, gdy nasi jeźdźcy motorowi wieźli na Kresy "furaż" dla polskich domów dziecka. 

O liście imiennych strat na Kresach /i na terenie aktualnej Polski/ też nie słychać...  

zaloguj się by móc komentować

emirobro @ewaryst-fedorowicz 21 września 2023 22:42
22 września 2023 03:03

A moze jednak OjciecDyrektor ma racje bo Niemcy nie sa juz tacy silni. Nie nazwalbym tego kolonizacja ale powrotem to starych sojuszy z czasow Jagielonow.

zaloguj się by móc komentować

emirobro @cbrengland 22 września 2023 00:01
22 września 2023 03:32

Sadze, ze Mickiewicz myslal o Polsce ale tez o Wielkim Ksiestwie Litewskim a nie o wspoczesniej Litwie czyli dawnej Zmudzi plus dodatki. Zatem myslal o wspolczesniej Bialorusi. Napisal w Panu Tadeuszu, ze jego ojciec rozmawial z chlopami i slugami po bialorusku a nie po litewsku.  Pan Budzisz powiedzial kiedys, Bialorus jest dla Polski wazniejsza od Ukrainy. 

https://www.youtube.com/watch?v=HGtgcNUm-0k
Białoruś jest dla Polski ważniejsza od Ukrainy | Marek Budzisz

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @emirobro 22 września 2023 03:32
22 września 2023 07:56

Nie zgadzam się z p. Budziszem. Historycznie naeet widsć, że wszelka nasza aktywność polityczna i militarna skupiała się na Ukrainie, a nie na Białorusi. Korona inkorporowała naeet Ukrainę po Unii Lubelskiej, a szlachta ukraińska szybko się spolonizowała. Do Białorusi można mieć sentyment, bo tam pozostało najwięcej Polaków po wojnie. I nic więcej. 

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @emirobro 22 września 2023 03:32
22 września 2023 09:27

@emibro

Daj Pan spokój:
Budzisz, ekspert u Jankego  :-D
Piewca unii (!!) z Ukrainą - teraz szpagaty robi, że  niby nie zostal zrozumiany :-D

Co do Białorusi: oczywiście, że jest ważniejsza, ale kawiarniane "towarzystwo"  postanowiło zacząć od obalenia Łukaszenki - i g... im z tego wyszło.
A pamiętam doskonale, jak za Trumpa Mark Pompeo odwiedził Łukaszenkę, pod rękę sie z nim prowadzał, a spadochroniarze z Albionu mieli wspólne "ucienije" z elitarną brygadą armii białoruskiej

Mój tekst sprzed ponad 13 lat:  "Łukaszenka pod Grunwaldem, czyli realpolitik"
https://www.salon24.pl/u/ewarystfedorowicz/149680,lukaszenka-pod-grunwaldem-czyli-realpolitik

I kolejny, sprzed ponad 8 lat: "Po co Polakom telewizja Biełsat"

https://naszeblogi.pl/52731-po-co-polakom-telewizja-bielsat

 

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @OjciecDyrektor 22 września 2023 07:56
22 września 2023 09:32

@OjciecDyrektor

"w tym cały jest ambaras...."
Ukraina nas równo (...) , co akurat dzis widać, słychać i czuć - a gdy Szuszkieiwcz zaproponował Skubiszwskiemu strefę wolnego handlu, ten mało zawału nie dostał

zaloguj się by móc komentować

atelin @ewaryst-fedorowicz
22 września 2023 10:46

Miłe, że na zdjęciach widać, że gryka jak śnieg biała.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @cbrengland 22 września 2023 00:01
22 września 2023 11:29

To prawda Mickiewicz pisząc Inwokację "Litwo Ojczyzno moja"-myślał o Polsce,bo Polacy mieszkający na Litwie traktowali Litwę jako część swojej Ojczyzny.

Lecz gdybyś spytał Litwina o narodowość Mickiewicza-to odpowiedź jest oczywista-jest i był Litwinem,mimo że nie mówił po litewsku.Dla mnie nie jest to aż tak istotne,ale juz dla Litwy tak....

W okresie Rzeczpospolitej Obojga Narodów i każdym powstaniu na sztandarach obok Orła znajdowała się litewska Pogoń. Odrodzenie ojczyzny dla obydwu nacji oznaczało odrodzenie polsko-litewskiej unii.

Stopniowo wszystko zaczęło się zmieniać po upadku powstania styczniowego. Na obszarze północno-zachodniej Litwy pojawił się ruch nazywany młodolitewskim, dążący do zerwania wszelkich związków z polskością i odrodzenia narodowego na bazie języka litewskiego.

Niestety trwa to do dziś...o czym wspomniał pan Ewaryst...

zaloguj się by móc komentować

zkr @ewaryst-fedorowicz 22 września 2023 09:27
22 września 2023 12:00

> spadochroniarze z Albionu mieli wspólne "ucienije" z elitarną brygadą armii białoruskiej

Wlasnie, co to byl za "event", ten wypad zolnierzy piechoty morskiej UK na Bialorus?
Cel?

zaloguj się by móc komentować

zkr @OjciecDyrektor 22 września 2023 07:56
22 września 2023 12:05

> Do Białorusi można mieć sentyment, bo tam pozostało najwięcej Polaków po wojnie. I nic więcej. 

Tereny obecnej Bialorusi to "rdzen" dawnego WKL.

zaloguj się by móc komentować

MZ @ewaryst-fedorowicz
22 września 2023 12:07

O cichym umieraniu polskości na Kresach,szczegónie na Litwie,pisze wstrzasającą relację ks.prof.Roman Dzwonkowski w "Spotkania na Wschodzie"-kupiona w KJ. Ks.Dzwonkowski-pallotyn-prawie 50 lat jeżdził ,jako kapłan,na Wschód.Polskość na Wileńszczyżnie przetrwała za Sowietów,zniszczyła ją tzw "wolna "Litwa przy biernej a często akceptującej postawie "wolnej"Polski,pisze o tym wprost,delikatnie ale jasno.Ks.prof.miał kontakty w każdym środowisku,od prostych parafian po hierarchów Kościoła litewskiego i elite władzy Litwy.W rozmowach,z biskupami i arcybiskupem i kapłanami litewskimi szokowała go nienawiść do Polaków i polskości.Wiekszość z nich wkształcona w polskich seminariach zionęła nienawiścia do nas.Zadawał sobie pytanie dlaczego naród,który by nie istniał bez nas tak nas nienawidzi.

Dopuki Sowieci trzymali ich za pysk-dosłownie-to ta nienawiść była ukryta,podobnie na Ukrainie-bywałem tam przez ponad 20 lat.

Niestety o polskich rządach,w tym temacie,nie ma dobrego zdania.

To jest opinia człowieka,który  większość życia poświęcił Polakom i katolicyzmowi na Wschodzie,trudno zanegować jego opinię. Zgadzam sie z Panem nt Białorusinów i Białorusi.Pozdrawiam  

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @zkr 22 września 2023 12:00
22 września 2023 20:56

@zkr
Cel? Normalna polityka, a nie "zromaszewszczenie"
Stary termin "dyplomacja pingpongowa" coś mówi?

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @MZ 22 września 2023 12:07
22 września 2023 21:18

@MZ

1. Likwidatorzy polskości na Białorusi czy Ukrainie są kształceni w polskich seminariach i na KULu - taka jest polityka Watykanu
2. Przykład obłąkąnej nienawiści bpa Karosasa-Karasia i podległych mu alumnów sejneńskiego seminarium - podaje prof. Wysocki tu:

Może być zdjęciem przedstawiającym tekst

 

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @atelin 22 września 2023 10:46
22 września 2023 21:20

@atelin

Jest - wystarczy kliknąć w załączony link.
Ale to bardzo trudne (dla niektórych)

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @KOSSOBOR 22 września 2023 00:39
22 września 2023 21:26

@KOSSOBOR

" III RP traktuje Kresy po macoszemu. Jakby nasze elity polityczne nie czuły z tamtejszymi Polakami żadnej więzI"

Wg mnie czują, bo ich nienawidzą - moje 2 notki o tym sprzed 9 i 8 lat:

https://naszeblogi.pl/51724-dlaczego-polscy-politycy-nienawidza-polakow-ze-wschodu

https://naszeblogi.pl/51910-dlaczego-polscy-politycy-nienawidza-polakow-ze-wschodu-cd

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @cbrengland 22 września 2023 00:01
22 września 2023 21:30

@cbrengland

Dyskusja o Mickiewiczu z Litwinem (i , o ironio - z Białorusinem) jest bezcelowa, bo "Mickiewicz nie był Polakiem i basta!".
Był Litwinem - nie! Białorusinem był! ....I niech się Litwini z Białorusinami o Pana Aadama za łby biorą.

A do Pana Tadeusza wracać lubię...

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @ewaryst-fedorowicz 22 września 2023 21:26
22 września 2023 22:43

Przeczytałam obie notki. 

Prawda. Straszna prawda. I to trwa do dzisiaj. Trwa mać...

Gdy w latach 90-tych walczyliśmy o zwrot Polakom zagrabionego mienia, współpracowaliśmy z Kresowianami. I zawsze w naszych pismach upominaliśmy się o repatriację Polaków z Sowietów/Rosji, oraz o osadzienie ich na ścianie zachodniej, gdzie nie istniało prawo własności nieruchomości. To nadanie mieszkańcom Ziem Zachodnich prawa własności zatem było również naszym stałym postulatem. 

W sumie - nasza kilkuletnia praca /za własne środki/ okazała się głosem na puszczy. 

Najwyraźniej mamy jakąs obcą elitę...

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @ewaryst-fedorowicz 22 września 2023 21:30
22 września 2023 23:47

Adam Mickiewicz był Polakiem. Pisał i to jak w języku polskim. Reszta dyskusji bezcelowa jest. "Niech walą" się ci wszyscy Litwini, czy Białorusini po prostu.

I żeby nie było. Ja nie mam nic przeciwko tym nacjom. Nawet nie mam nic przeciwko Żydom. Ale tylko wtedy, gdy byłoby tak, jak dawniej. Jak nie będzie, to tak jak wyżej napisałem.

A my brońmy Polski i naszej kultury. Najwyższy czas. O ile już nie jest za późno. I zupełnie serio tak piszę. Widzę bardzo, co się w Polsce dzieje. Nawet, jak nie jestem tam na co dzień.

________

zaloguj się by móc komentować

ewaryst-fedorowicz @cbrengland 22 września 2023 23:47
22 września 2023 23:58

@cbrengland

Obronę naszej kultury trzeba by zacząć od bronienia jej przed wrogiem wewnętrznym - a tym jest cała ferajna absolwentów eitarnej szkoły Cioci Magdalenki

http://blog.wirtualnemedia.pl/ewaryst-fedorowicz/post/szkola-liderow-cioci-magdalenki

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @ewaryst-fedorowicz 22 września 2023 21:30
23 września 2023 00:07

Wiesz, ja pochodząc z Górnego Śląska, o czym nawet ostatnio pisałem, od zawsze jak pamiętam, nie potrafiłem zrozumieć Polskich Kresów. I dopiero teraz, będąc tak daleko od tych miejsc i od Polski, zaczynam rozumieć, o co w tym wszystkim chodziło. I jak potężną kulturą była Polskość, katolicka Polskość.

Tym "zajęła" się szatańska kultura, nie, nie, nie Zachodu ale konkretnie kultura języka angielskiego idąca ręka w rękę z "kulturą" talmudycznego żydowstwa.

Dzisiaj zaczynamy widzieć w Polsce już konkretne rezultaty tego działania. I tyle.

_______

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @ewaryst-fedorowicz 22 września 2023 23:58
23 września 2023 00:13

Nie mam recepty na to, co się dzieje w Polsce. Ale się dzieje. I to jak. Właśnie powyżej w komentarzu tak mniej więcej podsumowałem swoje obserwacje.

Przyszłość nie wygląda najlepiej. Po prostu Polską rządzą nie-Polacy. I rządzić będą nadal. To nie ma zupełnie znaczenia, kto te najbliższe wybory wygra. I kto zostanie prezydentem Polski za chwilę.

_______

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @BTWSelena 22 września 2023 11:29
23 września 2023 01:10

Napisałem do ciebie na priv, zaglądnij tam proszę ☺

_________

zaloguj się by móc komentować


zaloguj się by móc komentować